Warto Wiedzieć | Zmiany na rynku radiofonii

Warto Wiedzieć | Zmiany na rynku radiofonii
Marek Niedzwiecki
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wyświechtane hasło domorosłych coachów, że w życiu jedyną pewną jest zmiana, nabiera realnych kształtów w przypadku przetasowań na krajowym rynku radiowym. Publiczne radio dołuje, odnotowując odpływ słuchaczy, czego flagowym przykładem jest kultowa Trójka, mająca w III kw. br. najniższy wynik słuchalności w swojej historii: 3,3%. Robi się miejsce dla nowoczesnych projektów.

Dariusz Łukawski

Takim projektem jest Newonce Radio, będące częścią grupy Newonce.Media, z szeregiem gwiazd na pokładzie i z grupą ok. 400 tys. słuchaczy po trzech latach działalności. W skład grupy wchodzi jeszcze portal internetowy i magazyn drukowany. Newonce Radia można słuchać live za pośrednictwem aplikacji mobilnych na Android i iOS, strony newnce.radio, natomiast podcasty są dostępne w Spotify, Tidal czy Apple Music, gdzie miesięcznie mogą liczyć na 800 tys. Słuchaczy. Grupa ma jasną strukturę własnościową i czerpie dochody z reklam, rozbudowując swoją działalność np. o agencję influenserską.

Finansowani przez subskrybentów

Inny rodzaj finansowania wybrało Radio Nowy Świat – wybrało środki subskrybentów, którzy poprzez Patronite sfinansowali jego powstanie i działalność. Założycielami jest grupa dziennikarzy wywodzących się z Trójki. Radio ma ponad 1,7 mln słuchaczy miesięcznie. To jeden z większych projektów Patronite.pl, gdzie blisko 31 tys. osób zadeklarowało comiesięczne wsparcie radia w sumie ponad 700 tys. zł.

Za miesiąc mamy szansę uczestniczyć w premierze kolejnej stacji internetowej Radia 357. Je również tworzy grupa osób, które odeszły z Trójki i chcą powołać niezależną rozgłośnię, finansowaną przez słuchaczy poprzez Patronite.pl. Pojawiły się wszakże obawy, że rynek jest nasycony. Dr Łukasz Szurmiński, medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego, uważa jednak, że 357 ma duże szanse na sukces.

Media publiczne są już tylko z nazwy. Albo mocno konserwatywne PR I i II, albo propagandowe PR24. Trójka była jakąś oazą, ale już nie jest. Rozgłośnie komercyjne, zwłaszcza Radio Zet, też chyba mocno się pogubiły w wiecznym pościgu za RMF. Myślący słuchacz, o nieco mniej popularnych zainteresowaniach, ma do wyboru fajne radia rockowe, ale moim zdaniem jest sporo niezagospodarowanych poletek – podkreśla. – Poza tym wspomniane projekty nie zawsze muszą działać wedle twardej ramówki. W Newonce np. bardzo mi się podobają wywiady, trwające czasem dłużej niż godzinę. Żadne radio działające na falach eteru nie może sobie na to pozwolić. Tak samo podcasty, np. sprofilowane bardzo konkretnie tematycznie. Myślę, że wiele osób to zainteresuje i będzie się to rozwijać. Z drugiej strony przypadek Halo Radio pokazuje, że ważne są kwestie wizerunku, dobrze dobranego zespołu, i że ewentualne kontrowersje mogą się zemścić na fajnym projekcie – dodaje.

Opinia eksperta jest niezwykle zgodna z założeniami programowymi nowego projektu, o którym Tomasz Michniewicz, jeden ze współautorów, mó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK