Wakacje kredytowe: UOKiK stawia zarzuty trzem bankom

Wakacje kredytowe: UOKiK stawia zarzuty trzem bankom
Fot. stock.adobe.com/MOZCO Mat Szymański
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bankowi Pocztowemu. Ma to związek z tzw. wakacjami kredytowymi. Do zarzutów UOKiK odniósł się już Bank Pocztowy.

BNP Paribas Bank Polska, Getin Noble Bank oraz Bank Pocztowy w systemie bankowości elektronicznej nadal nie dopuszczają składania jednego wniosku na wszystkie wybrane okresy. Prezes UOKiK postawił im zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

„Grożą za to kary w wysokości do 10% rocznego obrotu przedsiębiorcy” – czytamy w komunikacie UOKiK.

Jeden wniosek na 8 miesięcy

UOKiK przypomina, że przepisy wprowadzające tzw. wakacje kredytowe pozostawiają konsumentowi dowolność – od razu w jednym wniosku może wpisać wszystkie 8 miesięcy albo składać sukcesywnie oddzielne wnioski na zawieszenie jednej lub kilku rat.

Czytaj także: Z wakacji kredytowych korzystają w większości osoby, które nie mają opóźnień w spłacie rat kredytu hipotecznego >>>

„Po naszych wezwaniach większość banków pozostawia też konsumentom wybór, czy chcą w jednym wniosku zawiesić wszystkie dozwolone przepisami raty, czy robić to stopniowo w kilku oddzielnych wnioskach. Trzy banki, które jeszcze tego nie zmieniły, otrzymały zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów” – powiedział prezes UOKIK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Postępowania wyjaśniające wobec 17 banków

UOKiK podkreśla, że od początku monitoruje praktyki banków dotyczące udzielania wakacji kredytowych i informowania o nich. W toku – jak wynika z komunikatu – są postępowania wyjaśniające wobec 17 banków.

„Na bieżąco występujemy do poszczególnych banków o usuwanie identyfikowanych nieprawidłowości. Mamy już wymierne efekty tych działań – wyeliminowaliśmy m.in. straszenie konsumentów negatywnymi konsekwencjami wpisu do BIK czy wymaganie wniosku o wakacje kredytowe z wyprzedzeniem. Po naszych wezwaniach większość banków pozostawia też konsumentom wybór, czy chcą w jednym wniosku zawiesić wszystkie dozwolone przepisami raty, czy robić to stopniowo w kilku, oddzielnych wnioskach. Trzy banki, które jeszcze tego nie zmieniły, otrzymały zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów” – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Na co skarżą się konsumenci w związku z wakacjami kredytowymi?

Konsumenci skarżą się do UOKiK także na błędne harmonogramy spłaty po skorzystaniu z wakacji kredytowych, wskazujące na dalsze naliczanie odsetek lub pokazujące nowe i zawyżone raty (problem dotyczy 8 z 17 badanych banków), odmowę zawieszenia spłaty „pożyczki hipotecznej” bez merytorycznego zbadania, czy produkt nie jest kredytem hipotecznym spełniającym kryteria przewidziane w ustawie, brak uzasadnienia lub lakoniczne uzasadnianie przez banki odmowy zawieszenia spłaty kredytu, długi czas rozpatrywania wniosków.

Czytaj także: Co grozi za podawanie fałszywych informacji we wniosku o wakacje kredytowe?

Z danych Biura Informacji Kredytowej (BIK) wynika, że do 30 sierpnia wakacjami kredytowymi zostało objętych 876 tys. kredytów o wartości 228 mld zł i skorzystało z nich 44% uprawnionych. W tej puli jest tylko 0,1% wartości kredytów, których posiadacze mają problemy ze spłatą (opóźnienia powyżej 90 dni) co oznacza, że z możliwości zawieszenia rat wciąż mogą obawiać się skorzystać osoby najbardziej potrzebujące wakacji kredytowych.

Do UOKiK trafiło ok. 900 skarg, w tym wskazujących, że banki mogą utrudniać konsumentom skorzystanie z wakacji kredytowych lub zniechęcać ich do tego.

Oświadczenie Banku Pocztowego

Do zastrzeżeń UOKiK odniósł się w wydanym oświadczeniu Bank Pocztowy.

„W odpowiedzi na zastrzeżenia Prezesa UOKiK dotyczące zakresu udostępnianego za pośrednictwem bankowości elektronicznej wzoru formularza wniosku o tzw. wakacje kredytowe Bank Pocztowy oświadcza, że realizuje projekt mający na celu umożliwienie złożenia jednego wniosku obejmującego wszystkie przysługujące konsumentowi okresy podlegające zawieszeniu spłaty”, napisał Bank.

„Jednocześnie przedstawiciele Banku Pocztowego wyrażają wolę ścisłej współpracy z Prezesem UOKiK, aby wyjaśnić wszelkie okoliczności zaistniałej sytuacji”, dodał.

„Dokładamy starań, by ułatwić klientom składanie wniosków o wakacje kredytowe poprzez bankowość internetową. Już 41% naszych klientów upoważnionych do takich wakacji złożyło stosowne wnioski i korzysta z możliwości odroczenia spłat rat swoich kredytów. Rzeczywiście obecnie za pośrednictwem bankowości internetowej klient może złożyć wniosek w odniesieniu do maksymalnie 4 miesięcy (rat do końca 2022 r.), jednak w Banku trwa proces wprowadzania zmian technologicznych, które umożliwią składanie tylko jednego  wniosku dla wszystkich okresów wakacji kredytowych. Bank intensywnie współpracuje w tym zakresie z dostawcą oprogramowania” – komentuje Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy Banku Pocztowego.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów / UOKiK, ISBnews, Bank Pocztowy SA