W małych i średnich firmach karty kredytowe popularniejsze od debetowych

W małych i średnich firmach karty kredytowe popularniejsze od debetowych
Fot. stock.adobe.com/Jakub Jirsák
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ponad 60% firm z sektora MŚP reguluje wydatki służbowe przelewem, co druga firma płaci gotówką, wynika z badania przeprowadzonego przez IBRIS dla Diners Club Polska. 15% przedsiębiorców z sektora korzysta ze służbowej karty kredytowej.

Ponad 60% firm z sektora #MŚP reguluje wydatki służbowe przelewem, co druga firma płaci gotówką #karty #gotówka #IBRIS #DinersClubPolska @DinersClub

„Polskie firmy z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw najczęściej rozliczają wydatki służbowe wykorzystując tradycyjny przelew – tak wskazało aż 60,5% ankietowanych biorących udział w badaniu 'Obrót bezgotówkowy w MŚP’ zrealizowanym przez IBRIS na zlecenie Diners Club Polska. Popularną formą regulowania płatności w MŚP jest również gotówka – sięga po nią co drugi przedsiębiorca” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.

Udział gotówki w wydatkach służbowych zależy od wielkości firmy. Najczęściej korzystają z niej mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające do 9 pracowników) – na taką formę płatności wskazało blisko 58% ankietowanych z tej grupy – oraz firmy małe (od 10 do 49 osób). Po gotówkę sięga 43,5% z nich. Z kolei wśród średnich przedsiębiorstw (50-249 pracowników) gotówki używa zaledwie co piąta, wskazano także.

Klienci firmowi częściej niż detaliczni sięgają po karty kredytowe

Z badania Diners Club Polska wynika, że kart (kredytowych lub debetowych) do rozliczania wydatków służbowych używa prawie 30% ankietowanych, przy czym wykorzystywanie kart kredytowych deklaruje ponad 15% badanych, a kart debetowych 12% ankietowanych z tego sektora. Z kart przedpłaconych korzysta tylko 2,3% przedsiębiorców.

„Klienci firmowi o wiele częściej niż detaliczni sięgają po karty kredytowe, bo wiedzą, jak dobry, wygodny i pożyteczny jest to dla nich produkt. Z pomocą kart służbowych najchętniej wydatki służbowe rozliczają małe przedsiębiorstwa, 'plastiku’ używa aż 37% z nich. W posiadaniu służbowej karty jest również ponad 28% mikrofirm. W przypadku przedsiębiorstw średnich ten odsetek sięga 12,6%” – powiedział dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu Diners Club Polska Paweł Kałudow, cytowany w materiale.

Karty kredytowe ułatwiają rozliczanie służbowych wydatków

27% przedsiębiorców zwraca uwagę, że karty kredytowe ułatwiają im rozliczanie służbowych wydatków. Z kolei co czwarty zauważa, że długi okres bezodsetkowy daje mu dostęp do darmowego finansowania, podano również.

„W zależności od oferty okres bezodsetkowy w karcie kredytowej może sięgnąć nawet 59 dni. Dla firm oznacza to de facto darmowe finansowanie na okres dwóch miesięcy. Po jego zakończeniu możliwe jest natomiast skorzystanie z kredytu karty, który także może mieć atrakcyjne parametry” – dodał Kałudow.

Wsparcie płynności finansowej

Według badania, kredyt w karcie jest istotnym narzędziem wspierającym płynność finansową 13% przedsiębiorców z sektora MŚP. Dla 21% posiadanie karty kredytowej oznacza przede wszystkim brak kosztów wynikających z konieczności przechowywania gotówki. 15% badanych wskazało, że karty kredytowe ułatwiają im rozliczenie służbowych podróży.

45% firm wybierając kartę, zwraca uwagę na internetowy dostęp do wszystkich kart, który umożliwia stałą kontrolę wydatków. Niemal równie ważna jest wysokość oprocentowania kredytu w karcie (na ten aspekt zwraca uwagę 41% badanych). Dla 39% przedsiębiorców istotna jest również długość okresu bezodsetkowego. Blisko co czwarty badany zwracał z kolei uwagę na bogaty pakiet usług dodanych, takich jak ubezpieczenie czy ułatwienia w podróży służbowej. 13% ankietowanych wybierając kartę, sprawdza, czy oferuje ona program lojalnościowy, umożliwiający np. zbieranie punktów wymienianych na pieniądze, prezenty lub mile lotnicze, podano również.

Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań i Raportów Społecznych (IBRIS) we wrześniu 2018 r. na podstawie wywiadów z 500 właścicielami mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z całej Polski. Wykorzystano metodę telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Błąd oszacowania = 4%, poziom ufności 0,95.

Diners Club Polska jest jedynym niebankowym wydawcą na terenie Polski, który wydaje zarówno karty obciążeniowe, jak i kredytowe, które są akceptowane w ponad 21 mln punktów handlowo-usługowych i bankomatach w 185 państwach. Jest częścią Diners Club International, najstarszego wystawcy kart płatniczych i jednej z największych niebankowych instytucji na świecie.

Źródło: ISBnews