Technologie: W jaki sposób Chmura Krajowa zmieni polski sektor bankowy?

Technologie: W jaki sposób Chmura Krajowa zmieni polski sektor bankowy?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Powołanie przez PKO BP i Polski Fundusz Rozwoju spółki Chmura Krajowa przybliża polski sektor bankowy do wdrożenia rozwiązań chmurowych, które są kluczowe dla dalszej transformacji cyfrowej banków. Należy jednak pamiętać, że aby efektywnie korzystać z chmury, same banki również muszą wprowadzić szereg zmian w swoim sposobie działania.

Koncepcja stworzenia krajowego podmiotu, który będzie dostarczał rozwiązania chmurowe, sprawdziła się już na innych rynkach. Podobne inicjatywy powstały m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Norwegii czy Australii. Strategie wykorzystania usług chmurowych w tych krajach są różnorodne i obejmują zarówno budowę rozwiązań lokalnych, jak i usługi pośrednictwa w wykorzystaniu zasobów pochodzących od dostawców globalnych.

Powołanie krajowego operatora w Polsce może niewątpliwie znacząco wpłynąć na wzrost zaufania przedsiębiorstw i administracji publicznej do rozwiązań chmurowych i tym samym przyspieszyć ich migrację do chmury. Obecnie stopień wykorzystania tych usług w naszym kraju jest zaledwie jednocyfrowy i należy do najniższych w Europie. Najbardziej zaawansowane w tym obszarze są firmy z krajów skandynawskich (Dania, Szwecja czy Finlandia), gdzie poziom wykorzystania chmury sięga nawet ponad 50%. Sytuacja ta jest pochodną kilku czynników, takich jak regulacje, ograniczenia organizacyjne i kulturowe czy obawa przed nowym.

Innowacyjne banki potrzebują chmury

Polskie banki, choć pod wieloma względami mogą być uważane za wzór innowacyjności na tle europejskich konkurentów, zwłaszcza w obszarze bankowości internetowej i mobilnej, to pod względem implementacji chmury ustępują wielu zagranicznym instytucjom. Wynika to z wielu czynników. Z jednej strony, banki w Polsce skupiały się w ostatnich latach w dużej mierze na wypełnieniu regulacji prawnych, więc ich rozwój technologiczny nieco wyhamował. Z drugiej strony, istotnym czynnikiem spowalniającym migrację firm z sektora finansowego do chmury były niejasności w obszarze regulacji. Nie istniał żaden przepis, który uniemożliwiałby wdrożenie chmury w instytucji finansowej, ale jednocześnie brakowało też wytycznych, w jaki sposób to zrobić. Lukę tę wypełnił komunikat KNF z października 2017 r., który stanowił uszczegółowienie wymogów Rekomendacji D dotyczącej zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w bankach. Dopiero te wytyczne zaczęły formalnie otwierać sektor bankowy na chmurę.

Wdrożenie chmury powinno być dla banków jednym z priorytetów, gdyż bez chmury nie ma innowacyjnej bankowości, wykorzystującej najnowszej technologie, jak np. sztuczna inteligencja. Należy mieć też na uwadze fakt, że wielu dostawców oprogramowania przestaje rozwijać i wspierać oprogramowanie „on premise” i udostępnia nowe wersje tylko w chmurze. Dzięki chmurze banki będą także mogły szybko dodawać nowe usługi online, rozwijać aplikacje i poprawiać doświadczenie klienta.

Na współczesnym rynku, gdzie instytucje te powoli stają się bardziej firmami technologicznymi niż bankami w tradycyjnym rozumieniu, kluczową zmienną jest time-to-market. Cały czas trwa wyścig w obszarze wykorzystania nowoczesnych rozwiązań IT, a za innowacyjnych uważani są ci, którzy skutecznie zaadaptują technologie do zastosowań bankowych, zyskując tym samym przewagę rynkową. Jednocześnie popularność metodyk zwinnych w wytwarzaniu oprogramowania, a co za tym idzie użycie odpowiednich narzędzi i procesów wytwórczych, czyni wejście w chmurę wręcz nieodzownym. Bez jej wykorzystania dostarczenie wyników projektów będzie relatywnie późniejsze, co potencjalnie osłabi, a nawet wykluczy efekty nowości i wyprzedzania konkurencji. Pojemność oraz zwinność to cechy szczególnie pożądane w obszarach big data i analityki, gdzie zapotrzebowanie na moc obliczeniową i pamięć ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK