W czasie pandemii koronawirusa co trzeci z nas częściej kupuje online, rośnie popularność BLIKA

W czasie pandemii koronawirusa co trzeci z nas częściej kupuje online, rośnie popularność BLIKA
Fot. stock.adobe.com/PheelingsMedia
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, pandemia koronawirusa i obostrzenia dotykające sklepów stacjonarnych doprowadziły do tego, że już co trzeci Polak częściej niż wcześniej robi zakupy przez internet (36 proc.). Wśród nich jest najwięcej osób przed 30. rokiem życia (60 proc.). Z kanału online w obecnej sytuacji epidemiologicznej częściej korzysta również co dziesiąty senior w wieku 60-69 lat.

Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia w sklepach stacjonarnych, takie jak konieczność noszenia maseczek i dezynfekcji rąk, godziny dla seniorów oraz ograniczona liczba klientów na m2, sprawiły, że Polacy przenieśli się na zakupy do internetu. Według najnowszego badania Santander Consumer Banku przeprowadzonego na potrzeby raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” już co trzeci z nas zamawia przez internet częściej niż przed pandemią (36 proc.). Nikogo nie zdziwi fakt, że prym wiodą tutaj głównie osoby w wieku 18-29 lat (60 proc.). Ciekawostką są jednak seniorzy, którzy prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa również zaczęli częściej korzystać z kanału online. Ta forma robienia zakupów stała się bardziej popularna aż wśród 14 proc. z nich. Z zamówień w sieci w obecnej sytuacji epidemiologicznej częściej korzystają też osoby z największych miast powyżej 500 tys. mieszkańców takich jak Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław czy Poznań (46 proc.). Z większą regularnością przez internet kupuje już niemal co czwarta osoba o dochodach, które nie przekraczają 2 tys. zł miesięcznie (22 proc.) oraz najlepiej zarabiający Polacy, których zarobki wynoszą od 5 tys. zł w górę (76 proc.).

Zakupy online
Fot. Santander Consumer Bank

Wzrastający trend zakupów online widać również po odpowiedziach ankietowanych dotyczących wyprzedaży w sieci. Już co piąty ankietowany przez Santander Consumer Bank planując okazyjne zakupy, brałby pod uwagę wyłącznie promocje w sklepach online (19 proc.). Wśród osób, które udzieliły takiej odpowiedzi najwięcej jest kobiet (20 proc.), osób przed 30-stym rokiem życia (37 proc.) i mieszkańców średnich miast takich jak Kielce, Radom czy Toruń (26 proc.).

Czytaj także: Terapeutyczne zakupy: ponad 60 proc. Polaków robi zakupy online, aby poprawić sobie humor >>>

– Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na życie Polaków co widać po wynikach naszego najnowszego badania – mówi Agnieszka Kociemska, Zastępca Dyrektora Pionu Kredytów Konsumenckich i Dyrektor Departamentu Produktów Konsumenckich I Sprzedaży z Santander Consumer Banku.

Co ważne, digitalizacja naszego społeczeństwa postępuje również wśród seniorów, którzy częściej niż przed nastaniem obecnej sytuacji epidemiologicznej szukają możliwości zrobienia zakupów online.

– Bardzo możliwe, że ta zmiana nawyków utrzyma się już na stałe i kanał online będzie dominować nad tym stacjonarnym. Dla wielu handlowców to ważny moment na rewidowanie długofalowej strategii rozwoju – dodaje.

Polacy coraz bardziej lubią płatności BLIKIEM

W jaki sposób opłacamy zakupy internetowe? Według badania Santander Consumer Banku są to zdefiniowane przelewy internetowe np. PayU, Przelewy24 czy Paybynet. Z tej formy płatności korzysta co trzeci z nas (34 proc.). Na popularności zyskują również płatności BLIKIEM (27 proc.), z których korzysta ponad połowa najmłodszych Polaków, którzy nie przekroczyli 30-stego roku życia (56 proc.). Płatność gotówką przy odbiorze wybiera jednak wciąż 32 proc. Polaków. To rozwiązanie lubiane zwłaszcza przez mężczyzn (34 proc.), osoby powyżej 50-tego roku życia (44 proc.) i seniorów powyżej 70 lat (46 proc.). Po kartę kredytową sięga co dziesiąty z nas (13 proc.), głównie osoby po 40-stce (21 proc.), mieszkające w dużych miastach bądź metropoliach powyżej 500 tys. mieszkańców (kolejno 18 i 19 proc.).

Czytaj także: BLIK: 110 mln transakcji o wartości blisko 15 mld zł i 6 mln aktywnych użytkowników, wyniki za III kw. 2020 r. >>>

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB