Usługi bankowe w internecie: Nasz klient, czyli „unikalny użytkownik”

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2012.09.foto.058.250xBankowe serwisy internetowe funkcjonują na dwa sposoby: pierwszy łączy funkcje medialne z usługami brokerskimi (Bankier.pl, Money.pl), drugi to porównywarki finansowe dla klientów poszukujących atrakcyjnej cenowo oferty produktów bankowych.

W wielu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii i w Stanach Zjednoczonych, systemy porównywarek to już potężny kanał dystrybucji usług bankowych. Podobne w działaniu do popularnych na naszym rynku serwisów Ceneo czy Skąpiec zarabiają nawet nie na tym, że skutecznie doradzą konkretny produkt, wystarczy, by skłoniły klientów do pobrania formularzy (leadów), za pomocą których klienci umawiani są na spotkanie w konkretnym banku. Na bardzo konkurencyjnym rynku można za to inkasować bardzo wysokie prowizje.

SUPERSKLEPIK ON-LINE

Ponad 2/3 badanych internautów (w obecnej fali 70 proc.) deklaruje, że dokonywało już zakupów on-line (raport „E-commerce w Polsce 2011”). Wśród najczęściej wskazywanych zalet kupowania w sieci są: oszczędność pieniędzy (wskazana przez 38 proc. korzystających z zakupów on-line), możliwość nabycia produktów najwyższej jakości (17 proc.) oraz oszczędność czasu (15 proc.). Wzrasta popularność porównywarek cen (korzystanie z nich deklaruje 56 proc. kupujących on-line), serwisów z opiniami użytkowników (53 proc.) oraz serwisów zakupów grupowych (18 proc.).

Żegnajcie marmury

Warunkiem sukcesu jest duże zainteresowanie takim serwisem, które mierzy się liczbą tzw. unikalnych użytkowników (unique visitors) identyfikowanych za pomocą IP komputera, z którego nastąpiło połączenie. W Polsce część porównywarek finansowych powstała za środki unijne, największa – TotalMoney.pl w szczytowym okresie miała 0,5 mln unikalnych użytkowników. W serwisie tym ocenianych jest ponad tysiąc produktów – m.in. kredytów hipotecznych, gotówkowych, samochodowych, lokat, kart kredytowych, kont oraz ubezpieczeń (komunikacyjnych, turystycznych, majątkowych).

Badania wskazują, że kredytobiorca najpierw analizuje koszty kredytu w wyszukiwarce internetowej, następnie idzie do wybranych dwóch, trzech banków i nie szuka innego doradcy.

Unikatową funkcjonalnością TotalMoney jest możliwość porównania pakietów telewizyjnych czy cen energii elektrycznej dla domu i firmy. Serwis posiada własny pasaż finansowy – narzędzie sprzedażowe udostępniane także innym dystrybutorom. Poza porównywarką udostępnia rozbudowaną część informacyjno-edukacyjną.

Sieć wirtualna jest przede wszystkim narzędziem wyboru usług, chociaż w przypadku kart kredytowych czy kont osobistych może być doskonałym medium sprzedażowym.

Potwierdza to przykład mBanku, który zdobywa klientów nie w tradycyjnych placówkach, lecz wyłącznie w sieci. mBank rozpoczął działalność w listopadzie 2000 r. jako pierwszy w kraju bank elektroniczny. Obecnie jest liderem bankowości internetowej pod względem liczby klientów, liczby rachunków, ilości zgromadzonych depozytów i dynamiki ich wzrostu. Brak tradycyjnych oddziałów i zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala mu w poziomie kosztów osiągnąć przewagę konkurencyjną nad tradycyjnymi bankami.

PŁACIMY W SIECI

Jeśli decydujemy się na zakup w sieci, coraz chętniej korzystamy z płatności internetowych. W przypadku e-sklepów odsetek osób, którym zdarzył...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI