UOKiK: zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów dla Banku Handlowego i Banku Pocztowego

UOKiK: zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów dla Banku Handlowego i Banku Pocztowego
Źródło: UOKiK
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty Bankowi Handlowemu i Bankowi Pocztowemu, dotyczące nieprawidłowego rozliczania kosztów pożyczek i kredytów konsumenckich spłaconych przed terminem i niezwracania konsumentom pieniędzy - podał UOKiK w komunikacie.

„W efekcie naszych działań większość banków prawidłowo rozlicza się z konsumentami, którzy przed terminem spłacili pożyczkę lub kredyt konsumencki. Są jednak niechlubne wyjątki. Bank Handlowy i Bank Pocztowy wciąż negatywnie rozpatrują reklamacje dotyczące okresu sprzed wyroku TSUE. Przepisy obowiązują od grudnia 2011 roku, stanowisko prezesa UOKiK w tej sprawie znane jest od lat, zaś TSUE rozwiał wyłącznie wątpliwości podnoszone przez banki wokół interpretacji prawnych. Banki miały rok na zmianę praktyk tak, aby respektować w pełni prawa konsumentów i zwrócić należne im pieniądze. Bank Handlowy i Bank Pocztowy tego nie zrobiły dlatego postawiłem tym dwóm bankom zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Czytaj także: 7 mln zł kary dla Getin Noble Bank od UOKiK; Urząd nakazał wypłatę klientom rekompensat w wysokości 20 tys. zł >>>

Obniżenie kosztów pozaodsetkowych

UOKiK przypomniał, że jeśli konsument spłacił pożyczkę przed terminem, bank lub inna instytucja finansowa musi odpowiednio obniżyć jej koszty. Dotyczy to zarówno odsetek przypadających na okres, o który została skrócona umowa, jak i innych kosztów, których poniesienie było niezbędne, aby uzyskać kredyt konsumencki na danych warunkach np. prowizji, opłaty przygotowawczej. Obniżenie kosztów pozaodsetkowych powinno przy tym nastąpić proporcjonalnie do okresu skrócenia umowy w oparciu o metodę liniową.

Czego dotyczą zarzuty UOKiK?

W przypadku Banku Handlowego i Banku Pocztowego – jak podał Urząd – zarzuty dotyczą niezwracania konsumentom proporcjonalnej części pobranych opłat w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu, jeśli taka spłata nastąpiła przed wyrokiem TSUE, czyli 11 września 2019 r.

Czytaj także: UOKiK nałożył na PKO BP i Pekao łącznie 62 mln zł kary, banki zapowiadają odwołanie >>>

„Oba banki negatywnie rozpatrują wnioski konsumentów o zwrot części kosztów w takiej sytuacji. Bankom tym grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu i nakaz usunięcia trwających skutków naruszenia. Warto przypomnieć, że wobec Banku Pocztowego Prezes UOKiK już w grudniu 2019 r. wydał decyzję (jest prawomocna), która dotyczyła produktu „Pożyczka na Poczcie”. Dzięki tej decyzji konsumenci mogli odzyskać nadpłaconą prowizję dotyczącą takich kredytów udzielonych między 1 marca 2015 r. a 30 czerwca 2016 r.” – napisano.

Stanowisko Banku Pocztowego

Bartosz Trzciński, rzecznik prasowy Banku Pocztowego w nawiązaniu do informacji zamieszczonej na naszym portalu oświadczył:

– W związku z  komunikatem Prezesa UOKiK informujemy, że Bank zapoznał się z zarzutami Prezesa UOKiK, a zagwarantowanie ochrony praw konsumentów stanowi priorytetową kwestię dla Banku Pocztowego. Dlatego Bank ściśle współpracuje z UOKiK w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości i wypracowania pozytywnego rozwiązania, które będzie zgodne z oczekiwaniami Prezesa UOKiK.

Prezes UOKiK prowadzi jeszcze działania wobec kilku banków, od których oczekuje na dodatkowe wyjaśnienia. Są to: Santander Bank Polska, Santander Consumer Bank, Plus Bank, Nest Bank, Pekao i BOŚ.

Źródło: PAP BIZNES, Bank Pocztowy SA