UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł w bankach rzeczywiście nic nie kosztują

UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł w bankach rzeczywiście nic nie kosztują
Fot. Pixabay.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kontrola UOKiK dotyczyła wydawanych przez banki kart płatniczych, które powinny być bezpłatne. Okazało się, że były darmowe dopiero wtedy, gdy operacja została zaksięgowana przez bank, chociaż konsument dokonał płatności w wymaganej ilości lub wartości.

#UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł w bankach rzeczywiście nic nie kosztują

Po skargach otrzymywanych od konsumentów UOKiK sprawdził praktyki 18 banków, z czego zastrzeżenia wzbudziło postępowanie 13 instytucji.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował:

  • reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje w określonej liczbie lub wartości transakcji;
  • nieczytelne informacje na stronach internetowych;
  • model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze.

Jak poinformował UOKiK, w rzeczywistości brak opłat zależał od zaksięgowania danego zakupu przez bank. – Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty – zaznaczył Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Które banki nie oszukiwały?

W efekcie pięć banków nie wzbudziło wątpliwości urzędu: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank, Pekao.

„Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank. Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i do zmiany modeli rozliczania transakcji” – podano w komunikacie Urzędu. Jedno postępowanie – przeciwko Alior Bankowi – jest w toku.

Źródło: UOKiK