UOKiK: milionowe kary dla banków: Sprzedawcy marzeń

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2013.02.foto.036.250xUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał przestrzeganie przepisów m.in. ustawy o kredycie konsumenckim w reklamach 16 banków, parabanków i SKOK-ów.

Wprzypadku 5 instytucji kredytowych oceniono reklamą wizerunkową (Credit Agricole, Provident, SKOK Stefczyka, PKO BP, Raiffeisen Bank), która polega na stworzeniu i utrwalaniu w świadomości konsumentów faktu istnienia konkretnej marki oraz jej pozytywnego wizerunku. Jest to kreowanie wrażenia, że marka firmująca dany produkt lub usługę posiada pewne unikalne cechy, które czynią ją wyjątkową.

Reklamy typu brand advertising nie wskazują konkretnych kosztów kredytu/pożyczki, a w związku z tym przedsiębiorcy nie są zobowiązani do spełnienia obowiązków informacyjnych określonych w przepisie art. 7 ustawy o kredycie konsumenckim (dalej: ukk). Analiza reklam innych niż wizerunkowe, to jest takich, w których przedsiębiorcy decydują się podać cenę kredytu, wykazała nieprawidłowości, które będą przedmiotem postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – stwierdził UOKiK w raporcie z kontroli.

Pożyczka z… ukrytymi kosztami

W sześciu reklamach nie ujawniono wszystkich wymaganych informacji o kosztach kredytu, co było naruszeniem przepisów ustawy. Reklama pożyczki Ekspres kasa wskazywała jedynie na wysokość RRSO, nie informowała konsumentów o żadnych innych kosztach. Zabrakło w niej informacji na temat całkowitej kwoty kredytu i o kosztach opartych na reprezentatywnym przykładzie (Ferratum, „Kropka TV” – gazetka dostępna w jednej z sieci handlowych). Reklama, która podawała jedynie przykładowe raty: 30 tys. – 184,00 zł, 50 tys. – 306,67 zł, 120 tys. – 736,00 zł narusza art. 7 ukk, ponieważ nie podaje informacji o kosztach wymaganych tym przepisem (Fundusz Finansowy, „Fakt”).

REKLAMA CZY ŚCIEMA?

Karę w wysokości ponad 1,3 mln zł nałożył prezes UOKiK na SKOK im. F. Stefczyka w Gdyni za wprowadzenie konsumentów w błąd w kampanii reklamowej pod hasłem Zapisz się za darmo do końca sierpnia i za darmo przelewaj pieniądze w oddziale. SKOK zachęcał do uzyskania członkostwa w kasie oraz otwarcia rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego. Zdaniem UOKiK z przekazu reklamy konsumenci mogli odnieść wrażenie, że będą mogli bezpłatnie dokonywać przelewów, gdy założą konto. Jak się okazało, w rzeczywistości nowy członek mógł wykonywać darmowe przelewy tylko do końca sierpnia, czyli w czasie obowiązywania promocji. Gdyby konsumenci mieli rzetelne informacje o okresie obowiązywania oferty, mogliby nie skorzystać z usług kasy Stefczyka.

Analogiczną informację o przykładowych ratach: 25 000 – rata 142,15 zł; 70 000 – rata 398,03 zł; 200 000 – rata 1137,22 zł zawierała reklama „Prostej Pożyczki dla Ciebie!”. Tu jednak pojawił się dodatkowy element – według reklamy „RRSP” wynosi 7,62 proc., oprocentowanie nominalne – 3,49 proc., a przed wpłatą jest pobierana opłata 8 proc. wartości pożyczki. Zatem przedsiębiorca naruszył przepis art. 7 ukk, nie informując konsumenta o wszystkich danych dotyczących kosztów. Ponadto termin „RRSP” choć podobny do „RRSO” jest oznaczeniem innej jednostki. Tak skonstruowany przekaz reklamowy, może – zdaniem urzędu – wprowadzać konsumentów w błąd i w związku z tym stanowić nieuczciwą praktykę rynkową (Biuro Informacji Pożyczkowej „Fakt”).

MINI RATKA, MAXI WPADKA

PKO BP zapłaci – o ile decyzja UOKiK się uprawomocni – karę w wysokości 2 844 558 zł ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI