UNIQA z Instytutem Lema zaprezentują Raport Cyberprzemoc w szkołach podstawowych w 2022 roku

UNIQA z Instytutem Lema zaprezentują Raport Cyberprzemoc w szkołach podstawowych w 2022 roku
Źródło: UNIQA
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
UNIQA wraz z Instytutem Polska Przyszłości im. Stanisława Lema po raz pierwszy połączyli siły w 2022 roku, choć zarówno dla UNIQA, jak i dla Instytutu, był to już kolejny rok działalności na rzecz edukacji o hejcie w Internecie. UNIQA z akcją Masz moc na hejt oraz Instytut Lema z projektem Ogarnij hejt edukują w zakresie cyberprzemocy, aby przeciwdziałać problemowi i stopniowo zmniejszać jego skalę, poinformował Ubezpieczyciel.

UNIQA z Instytutem Lema od początku roku szkolnego 2022/2023 przeprowadzali w 30 szkołach na terenie całej Polski warsztaty dla uczniów klas 7-8 szkół podstawowych, rodziców i nauczycieli. Głównym tematem warsztatów była cyberprzemoc.

Szkoły otrzymały materiały edukacyjne i informacyjne dotyczące hejtu i zjawisk w cyberprzestrzeni oraz raport o stanie cyberprzemocy w ich placówce opracowany na podstawie ankiet wypełnianych przez uczniów. Każda szkoła otrzymała certyfikat potwierdzający przeprowadzenie warsztatu. Wzięło w nich udział 6 tysięcy uczestników.

Po tych warsztatach, na podstawie ankiet, powstał raport o cyberprzemocy.

Ogromna skala cyberprzemocy

Jak czytamy na stronach internetowych wspólnego Projektu:

– Trzech na czterech uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy. Jeden na trzech nigdy o niej nikomu nie powiedział. Te liczby pokazują, że mamy do czynienia ze zjawiskiem na ogromną skalę. Zjawiskiem, które w wielu szkołach ciągle stanowi tabu.

dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema

Projekt Ogarnij hejt powstał w związku z potrzebą podniesienia świadomości w zakresie bezpieczeństwa w Internecie. Świadomości nie tylko uczniów, ale także – a raczej przede wszystkim – nauczycieli i rodziców – mówi dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema i ambasador wspólnej akcji.

Uczniowie z podstawówek pod największą cyberpresją

Projekt skierowany jest w pierwszej kolejności do szkół podstawowych. Jak dodaje Maciej Kawecki, badania pokazują, że cyberprzemoc jest najbardziej dotkliwa właśnie dla osób w tym przedziale wiekowym.

Dzieci nie wiedzą, jak sobie z nią poradzić w sytuacji, gdy są ofiarami, albo nie mają świadomości konsekwencji swoich działań w przypadkach, gdy są jej sprawcami. Rodzice z kolei nie mają świadomości co ich dzieci robią w Internecie i często w ogóle się tym nie interesują.

Nauczyciele zaś nie nadążają za swoimi uczniami, nie znają nowych możliwości nękania, które oferuje Internet i tym samym nie są w stanie diagnozować i rozwiązywać problemów w tym zakresie.

Strategia UNIQA z inicjatywą Masz moc na hejt

– Przemoc w środowisku nastolatków była od zawsze, co podkreślają badani przez nas rodzice. I w tym sensie hejt nie jest zjawiskiem nowym. Dziś jednak przyjmuje inne formy i oblicza, a umiejętność radzenia sobie z nim jest ważną umiejętnością.

Angażując się w projekt i akcję edukacyjną nie tylko podkreślamy wagę hejtu, ale dajemy także realne narzędzia, podpowiadamy jak sobie z nim radzić.

Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką, UNIQA.

Konsekwentnie wpisujemy inicjatywę Masz moc na hejt w strategię marki UNIQA.

To kolejny rok naszych działań i zapewne nie ostatni – podkreśla Agnieszka Durst-Wilczyńska, dyrektorka Departamentu Zarządzania Marką, UNIQA na stronie internetowej Projektu.

Źródło: UNIQA