TÜV Thüringen – Daniel Kowalski: Certyfikowany system zarządzania jakością w jednostkach samorządowych – przyszłość, czy wymóg teraźniejszości?
Oprócz tak podstawowych działań jak planowanie, budżetowanie, zarządzanie, nie wolno pominąć kontaktu z klientami. Właśnie kontakt z klientami, czyli głównie społecznością lokalną, firmami, organizacjami poza- i rządowymi, w sposób naturalny wymusza ustalanie pewnych standardów, które miałyby poprawić i przyspieszyć procesy oraz komunikację wewnętrzną oraz zewnętrzną, a także pozwolić na ich ocenę.
Narzędziem pomocnym w osiągnięciu wyższych standardów może być system zarządzania jakością ISO 9001. Po pierwsze – jak sama nazwa „system” wskazuje – dokonujemy opracowania i systematyzacji działań, co przekłada się na osiągnięcie powtarzalności pewnych procesów. Po drugie ISO 9001 wymaga zaangażowania w
doskonalenie organizacji pracowników ze wszystkich szczebli, co umacnia struktury i identyfikację z celami organizacji.
Certyfikacja systemu zarządzania jakością przez akredytowaną jednostkę oznacza zgodność z wymaganiami normy i jest weryfikowana na podstawie przeprowadzonego auditu. Organizacja, przygotowując się do auditu, zapewnić powinna gotowość pracowników do realizacji zadań na najwyższym jakościowo poziomie oraz możliwość ciągłego doskonalenia.
Trudna teraźniejszość nie powinna zniechęcać do inwestycji w przyszłość, a wręcz odwrotnie, to w chwilach trudnych rodzą się nowe pomysły. Wykorzystujmy zatem potencjał, który tkwi w naszych pracownikach i zapewnijmy sobie oraz im narzędzia doskonalące.
Daniel Kowalski
Przedstawicielstwo Jednostki Certyfikującej
TÜV Thüringen przy TÜVPOL Sp. z o.o.