Trendy 2019: konsolidacja, fintechy i sztuczna inteligencja

Trendy 2019: konsolidacja, fintechy i sztuczna inteligencja
Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Credit Agricole Fot. Credit Agricole
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Początek nowego roku zawsze niesie ze sobą nowe nadzieje, obawy i oczekiwania: co się wydarzy, co będzie zajmować naszą uwagę w ciągu najbliższych 12 miesięcy? Oto krótki i subiektywny przegląd spodziewanych trendów w bankowości.

#PrzemysławPrzybylski: Spodziewam się rozwoju rynku na bankowe produkty związane z ochroną środowiska #COP24 #CreditAgricole

Po kilku głośnych przejęciach i fuzjach w zeszłym roku, w 2019 r. nadal możemy spodziewać się podobnych wydarzeń na rynku polskim. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wydał zgodę na przejęcie Eurobanku przez Millennium, wszystko wskazuje także na połączenie Getinu i Idea Banku. Całkiem prawdopodobne są również spektakularne fuzje na rynku europejskim. Połączenie takich gigantów jak Societe Generale i Unicredit, czy Commerzbank z Deutsche Bankiem na pewno wpłynie na układ sił również w Polsce.

Sporych zmian możemy spodziewać się w kształcie rynku usług finansowych. Nie ulega wątpliwości, że w bieżącym roku pojawią się pierwsze banki, które wykorzystując przepisy dyrektywy PSD2, zaoferują klientom innych banków swoją obsługę. Do walki o klientów wejdą także podmioty niebankowe. Pytanie na ile szybko klienci zyskają zaufanie do tych „podmiotów trzecich” i zechcą im udostępniać dane o swoich finansach – breaking point chyba jeszcze nie w tym roku.

2019 r. rok będzie również okresem intensywnego rozwoju różnych form płatności mobilnych. Popularność rozwiązań typu Apple Pay, czy Google Pay, a także zapowiedź wprowadzenia zbliżeniowych płatności przez BLIK, źle wróżą przyszłości tradycyjnych kart płatniczych, które wyraźnie zaczną tracić na znaczeniu.

 

Niewątpliwie na znaczeniu zyska za to robotyzacja procesów bankowych i wykorzystanie sztucznej inteligencji w obsłudze klienta. W 2018 r. Credit Agricole zebrał nagrody w kilku konkursach za czatbota KrEdytka oraz telebota wspomagającego sprzedaż kredytów przez telefon, które uznane zostały za innowacje na rynku bankowym. W tym roku takie rozwiązania będą już rynkowym standardem.

Spodziewam się także rozwoju rynku na bankowe produkty związane z ochroną środowiska. Dyskusja przy okazji konferencji COP24 w Katowicach pokazała, że dla wielu konsumentów ten temat staje się istotny, a w ich opinii władze państwowe i przemysł nie robią wystarczająco dużo, by zmiany klimatu odwrócić. W tej sytuacji np. subskrybcja produktów inwestycyjnych takich, jak EkoZysk banku Credit Agricole, może być pewną formą wyrazu obywatelskiego sprzeciwu przeciwko zachowawczej postawie państwa.