Transport w Niemczech: przejazd ciężarówką płatny wszędzie

Transport w Niemczech: przejazd ciężarówką płatny wszędzie
Fot. stock.adobe.com/assetseller
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Skończyła się laba dla kierujących ciężarówkami w Niemczech. Od 1 lipca trzeba płacić "myto" (LKW-Maut) na wszystkich drogach krajowych (Bundesstraßen)

Operator systemu #TollCollect oczekuje, że opłata obejmie dodatkowe 140.000 pojazdów z kraju i zagranicy, które dotychczas bezpłatnie jeździły drogami, omijając autostrady #ZMPD #OpłatyDrogowe

Trzynaście lat temu wprowadzono opłaty tylko na autostradach. Potem opłatą objęto pojazdy o wadze 7,5 t. na części dróg krajowych (2300 km). Obecnie na całości, czyli na 39.000 km. Rząd spodziewa się od 1 stycznia 2019, już przy nowych taryfach, rocznych wpływów w wysokości 7,2 mld euro, o 2,5 mld więcej niż obecnie.

Podróżujący przez Niemcy zauważą na skraju dróg czterometrowe niebieskie kolumny – to w pełni zautomatyzowane aparaty kontrolne. Jest ich 600. Uzupełnią trzysta kontrolek już działających na wiaduktach autostradowych. Automat automatem, ale na trasę wyruszą też inspektorzy z Federalnego Urzędu Transportu Towarowego, by sprawdzać prawidłowe uiszczanie należności przez kierowców.

140 tysięcy ciężarówek zapłaci dodatkowe myto

Operator systemu Toll Collect oczekuje, że opłata obejmie dodatkowe 140.000 pojazdów z kraju i zagranicy, które dotychczas bezpłatnie jeździły drogami, omijając autostrady. Danina obejmie również, co może wydać się zaskakujące, śmieciarki oraz publiczne pojazdy zaopatrzenia w prąd, gaz i wodę.

Niemieckie firmy transportowe bezskutecznie protestowały przeciwko temu „trybutowi” na drogach, ostrzegając, że będą zmuszone przerzucić wyższe koszty na klientów. Eksperci rządowi uznali jednak takie prognozy spedytorów za nieuzasadnione. Niemniej, według szacunków za ciężarówkę poruszającą się dotychczas po drogach, a nie autostradach, firma będzie musiała dodatkowo zapłacić od 4000 do 8000 euro rocznie.

 

Więcej trujesz, więcej zapłacisz

Wysokość taksy zależy od takich czynników, jak liczba przejechanych kilometrów i klasa emisji spalin danego pojazdu. Reguluje to ustawa o pobieraniu opłat za korzystanie z dróg publicznych (BFStrMG): „Taryfy opłat drogowych zostały zapisane w ustawie o pobieraniu opłat za korzystanie z dróg publicznych (BFStrMG).

Całkowita kwota jest sumą opłaty za przejechany płatny odcinek drogi, jaki pokonał pojazd lub zestaw pojazdów, będącej iloczynem długości oraz stawki za jeden kilometr, kosztów infrastruktury i kosztów związanych z zanieczyszczeniem powietrza.”

Więcej informacji, również w języku polskim, można znaleźć pod adresem: https://www.toll-collect.de/toll_collect/bezahlen/maut_tarife/maut_tarife.html