Temat numeru: Nowoczesne formy płatności kompromisem pomiędzy wygoda a bezpieczeństwem

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.06.foto.137.a.267xZ Aleksandrem Naganowskim, dyrektorem ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale MasterCard Europe, rozmawiał Adam Morski.

Płatności mobilne, biometria, karty zbliżeniowe – techniki płatności elektronicznych przybierają dziś najrozmaitsze formy. Jakie trendy będziemy obserwować w dziedzinie płatności w nadchodzących latach?

– Możemy się spodziewać tego, że płatność będzie coraz mniej widoczna. To jest zjawisko naturalne; zapłata stanowi jedynie konsekwencję nabycia towaru czy usługi. Co więcej, sam proces płatności stanowi dla klienta tylko dodatkowe obciążenie, nie wnosi żadnej wartości. Dlatego właśnie transakcja płatnicza powinna być prosta, oczywista, a nierzadko wręcz dokonywana bez konieczności udziału klienta, choć oczywiście przy jego pełnej kontroli. Przecież przedsiębiorcy nie zarabiają na tym, że klient płaci; oni mają zysk ze sprzedaży towarów czy usług. Jeżeli klient może wybrać dodatkowy produkt z oferty danego dostawcy zamiast poświęcać ten czas na skomplikowany proces płatności, to jest dla tego dostawcy czysty zysk. Między innymi z tej przyczyny płatności zbliżeniowe zdobyły tak dużą popularność, nie tylko wśród klientów, ale również sprzedawców; pozwalają one na szybkie sfinalizowanie procesu płatności, dzięki czemu sprzedawca może się skoncentrować na obsłudze tych klientów, którzy właśnie dokonują wyboru interesujących ich produktów. Warto też zwrócić uwagę na związek pomiędzy łatwością zapłaty a skłonnością do dokonywania zakupów u danego sprzedawcy. W naszym kręgu cywilizacyjnym przyjęło się, że klient z założenia nie unika płatności. Natomiast utrudniona forma zapłaty może nie tylko zniechęcić do zakupu, ale wręcz sprowokować do niezapłacenia za wykonaną usługę. Doświadczenia z komunikacji miejskiej pokazują, że jeżeli pasażer może skorzystać z szybkiej formy płatności – np. kartą zbliżeniową – to zwiększa się przychód przewoźnika; odsetek gapowiczów jest wówczas zdecydowanie mniejszy.

Jedną z koncepcji zaprezentowanych ostatnio przez MasterCard jest selfie pay – czyli uwierzytelnianie biometryczne poprzez zrobienie zdjęcia. W jakim stopniu ta technologia chroni dane przed przechwyceniem?

– Po pierwsze, warto przypomnieć, że żadna metoda uwierzytelnienia nie jest z założenia stuprocentowo bezpieczna. Dotyczy to również biometrii, jednak już dziś można zauważyć, że metody biometryczne dają z reguły wyższy poziom zabezpieczenia w stosunku do metod tradycyjnych. Najczęstszym zarzutem pojawiającym się w kontekście biometrii jest obawa przed „sklonowaniem” odcisku palca czy innych cech, których nie można wymienić w równie prosty sposób jak hasło czy PIN. Praktycznie pełne skopiowanie czyjejś cechy biometrycznej jest niemożliwe, zatem nawet teoretyczne oszukanie jakiegoś czytnika, w który np. wyposażony jest telefon, będzie nadal ograniczone do czytników dokł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI