Temat Numeru | Usługi Płatnicze | Sektor po pandemii

Temat Numeru | Usługi Płatnicze | Sektor po pandemii
Fot. Natty/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pandemia i towarzyszące jej zmiany w funkcjonowaniu państw, gospodarek i społeczeństw przyspieszyły cyfryzację wielu sfer życia - nawet o kilka lat. Wielu tradycjonalistów przekonało się do korzystania z płatności elektronicznych i ograniczyło korzystanie z gotówki. Przedstawiciele sektora usług płatniczych w większości są przekonani, że obserwowane obecnie tendencje pozostaną z nami nawet po zakończeniu się pandemii.

Branża usług płatniczych notuje obecnie doskonałe wyniki finansowe. Adyen, dostawca usług płatniczych działający obecnie z 26 biur na całym świecie, poinformował w sierpniu br., że na koniec pierwszego półrocza przetworzył transakcje o wartości 216 mld euro (wzrost o 67% r/r) i osiągnął przychód netto w wysokości 445 mln euro (wzrost o 46% r/r). Z badania opublikowanego przez Mordor Intelligence wynika, że wartość transakcji na rynku płatności cyfrowych wyniosła w 2020 r. 5,44 bln USD. Jego autorzy przewidują, że do 2026 r. sięgnie on 11,29 bln USD, rejestrując średni roczny wzrost na poziomie 11,21%. Zakładają też, iż globalny charakter COVID-19 i wpływ pandemii na handel elektroniczny najpewniej skłoni do zacieśnienia współpracy międzynarodowej, czego efektem będzie rozwój polityki sprzedaży i dostaw online.

Obecny kryzys wykazał ponadto, iż e-commerce może być ważnym segmentem gospodarki, zwłaszcza że sprzedaż online może być łatwo realizowana przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które stanowią kręgosłup niektórych gospodarek. Oczekuje się, że znacznie pobudzi to rozwój cyfrowych metod płatności. Jeszcze przed pandemią popularność transakcji bezgotówkowych wynikała z większej wygody, korzystnej polityki rządu i ewolucji zachowań konsumentów. Dla banków centralnych cyfryzacja to sposób na redukcję kosztów emisji pieniądza, a także przeciwdziałania napływowi fałszywych znaków pieniężnych. Wszystko to przemawia za promowaniem płatności bezgotówkowych i cyfrowych. Sklepy i usługi detaliczne na całym świecie szybko przyjmują i integrują aplikacje do płatności mobilnych, takie jak PayPal, Samsung Pay, Apple Pay, AliPay i WeChat Pay.

W Polsce głównie zbliżeniowo

Nasz kraj, jeśli chodzi o rozwój usług płatniczych, nie odbiega od  trendów światowych. W ub.r. Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK, przekroczył próg rentowności w skali pełnego roku obrotowego, po raz pierwszy od początku istnienia osiągając w tej perspektywie zysk, i to od razu na bardzo wysokim poziomie. Rok do roku przychody wzrosły blisko dwukrotnie, a koszty działalności pozostały niemal bez zmian. Na rynku funkcjonuje coraz więcej systemów płatności z różnymi funkcjonalnościami, a konsumenci korzystają z nich coraz chętniej. W II kw. br. użytkownicy BLIKA zrealizowali aż 25,5 mln przelewów na telefon, co stanowi wzrost o 187% r/r.

Bezgotówkowa rewolucja przyspieszyła wraz z podniesieniem limitu płatności zbliżeniowych bez podania kodu PIN z 50 do 100 zł. Od 20 marca ub.r. mogą z niego korzystać wszyscy użytkownicy instrumentów płatniczych Mastercard, a z badań firmy wynika, że zmianę tę pozytywnie ocenia 68% posiadaczy kart w Polsce. Ponad rok po podniesieniu limitu można zaobserwować, że ta zmiana była uzasadniona, a niemal 70% wszystkich transakcji zbliżeniowych nie przekracza wysokości nowego limitu (100 zł), w związku z tym nie trzeba ich potwierdzać kodem PIN – 40% to transakcje do 50 zł, ok. 30% to transakcje na kwotę 50-100 zł (Kantar, 2020 r.). Jak wynika z danych Mastercard, wyższy limit przyczynił się do spadku o ok. 12% liczby transakcji, które trzeba dodatkowo autoryzować w terminalu. Mastercard udostępnił też stronę KiedyDoSklepu.pl – narzędzie online, pokazujące natężenie ruchu w pobliskich sklepach spożywczych, umożliwiając konsumentom z całej Polski planowanie wygodnych i bezpiecznych zakupów.

Coraz więcej terminali

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK