Temat Numeru | Usługi Płatnicze | Cyfrowa gospodarka nie zniechęci nas do tradycyjnego handlu

Temat Numeru | Usługi Płatnicze | Cyfrowa gospodarka nie zniechęci nas  do tradycyjnego handlu
Fot. Grayscale_Studio/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Millennialsi chętnie korzystają z dobrodziejstw gospodarki elektronicznej, jednak równie istotna jest dla nich możliwość wyboru formy płatności. Odnośnie dostawców usług cyfrowych, przedstawiciele pokolenia Z zwracają uwagę nie tylko na finansowe warunki oferty, ale również na wartości, jakimi kierują się w swej działalności. Takie wnioski płyną z niezależnych analiz, przeprowadzonych w ostatnim czasie na zlecenie operatorów płatności.

Niemal 85% Polaków w wieku 18–24 lata co najmniej raz w miesiącu dokonuje zakupów w internecie – świadczą o tym wyniki badania, przeprowadzonego przez Mastercard wśród najmłodszych konsumentów w 11 państwach naszego regionu. Wśród produktów nabywanych online na pierwsze miejsce wysuwa się odzież – aż 70% użytkowników wskazywało na tę grupę produktową. Co drugi spośród ankietowanych kupuje w e-sklepach żywność i kosmetyki (odpowiednio 54% i 48% wskazań), sporą popularnością cieszy się też rozrywka online.

W tym ostatnim przypadku młodzi Polacy najchętniej odwiedzają platformy streamingowe z muzyką – korzystanie z nich zadeklarowało aż 91% uczestników badania. Na drugim miejscu, z 77% oddanych głosów, uplasowały się kanały filmowe, z kolei 61% millennialsów wybiera aktywną rozrywkę w postaci gier elektronicznych. W kategorii mediów społecznościowych zwycięzcą wciąż pozostaje Facebook, zaledwie 5% badanych stwierdziło, iż nie korzysta z tego medium. Dla porównania, popularnego wśród młodzieży Instagrama używa 78% uczestników badania.

Po pandemii powrócimy do sklepów?

Czynnikiem, który w istotny sposób przyspieszył upowszechnianie się elektronicznych kanałów zakupowych, były ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią. Ów efekt COVID-19 wykazały badania, przeprowadzone w siedmiu państwach europejskich na zlecenie firmy EVO we współpracy z Visa. Odpowiedzi udzielane przez respondentów świadczą o tym, iż zmiany upodobań zakupowych nie są jedynie podyktowane obawami, związanymi z rozprzestrzenianiem się wirusa, ale mają charakter trwały.

Aż 20% Polaków uczestniczących w ankiecie skłania się do zwiększenia częstotliwości zakupów dokonywanych zdalnie także po ustaniu pandemii, kolejnych 64% uczestników badania nie zamierza zmieniać dotychczasowych upodobań. Jedynie 8% mieszkańców naszego kraju deklaruje ograniczenie e-zakupów po nastaniu normalności, podczas gdy średnia dla wszystkich państw objętych badaniem jest o 6 pkt. proc. wyższa.


Rosnąca popularność handlu w sieci nie oznacza końca epoki tradycyjnych sklepów, wręcz przeciwnie – 69% Polaków i 64% mieszkańców wszystkich krajów uczestniczących w ankiecie utrzyma dotychczasową częstotliwość korzystania ze stacjonarnego handlu także po uchyleniu restrykcji, zaś 19% uczestników z Polski i 18% z pozostałych państw sugeruje wręcz częstsze wizyty w klasycznych punktach handlowych.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK