Temat numeru: Standardowy projekt

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Ważne projekty prowadzone są według scenariuszy opracowanych podczas wielu wcześniejszych przedsięwzięć.

Adam Żółw

Bankowość jako całość i każdy bank z osobna mają swoją własną specyfikę wykorzystywanych metodyk zarządzania projektami. Ale też i obszary wspólne z pozostałymi działającymi na rynku organizacjami. Specyfika banku to przede wszystkim: wybrane pozycjonowanie go na rynku, spójna strategia przekazu do klienta, rodzaje produktów i usług, jakie oferuje oraz sposób ich świadczenia, wreszcie wewnętrzny model działania.

Zdaniem Krzysztofa Jakubowskiego, starszego menedżera w dziale konsultingu Deloitte, w zależności od konkretnej potrzeby biznesowej i rodzaju projektu, jaki bank podejmuje, można zastosować odpowiednią metodykę zarządzania projektami. Inny sposób może być przyjęty dla projektów krótkich, mających na celu np. szybkie wprowadzenie nowego produktu bankowego na rynek, inny zaś dla dłuższych i dotyczących np. nowego modelu sprzedaży czy transformacji funkcji back office. Natomiast cechą wspólną potrzeb i wymagań wobec projektów, w tym w obszarze zarządczym będą zagadnienia dotyczące wymogów prawnych (regulacyjnych), m.in. w obszarze wymogów kapitałowych, sprawozdawczości czy ryzyka. Analogicznie jest, jeśli chodzi o zagadnienia bezpieczeństwa czy zapewnienia ciągłości działania systemów i procesów (ciągłość funkcjonowania biznesu). W zależności od obszaru biznesowego i funkcjonalnego banku, którego projekt dotyczy, metodyka zarządzania powinna wziąć pod szczególną uwagę zakres i definicje produktów projektu, powiązania z innymi obszarami, projektami i systemami, poszczególne specyficzne kategorie ryzyka oraz sposób zarządzania zmianą w organizacji, wreszcie zaangażowania i udziału w projekcie jego interesariuszy.

– Informatyka stanowi często rolę wiodącą w projektach, choć trzeba pamiętać, że projekty w banku nie powinny być realizowane według dyktatu samej informatyki. Powinno być odwrotnie. To IT ma za zadanie wspierać bank i jego usługi, wsłuchując się w potrzeby przedstawicieli departamentów biznesowych. IT może być również partnerem, nierzadko inspiratorem, do zmian w strategii rynkowej banku (np. nowe, unikalne rodzaje usług udostępniane i wspierane przez systemy informatyczne w kanałach elektronicznych) bądź efektywnego zarządzania i wsparcia banku w jego działalności operacyjnej (np. systemy front office w kanałach bezpośrednich) – przekonuje Jakubowski.

Projekt koncepcji

Rosnący wpływ, jaki technologie informacyjne wywierają na produkty, usługi, procesy i ludzi wewnątrz organizacji i w jej otoczeniu (klienci, partnerzy biznesowi) stanowią naturalną potrzebę dla rozwoju i doskonalenia sposobów, metod i technik zarządzania projektami IT. W ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI