Temat numeru: Prosto, szybko i wygodnie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.05.037.a.267xMożna zaryzykować stwierdzenie, że podstawowe usługi i produkty oferowane przez banki są do siebie bardzo podobne - przynajmniej tak odbierają to klienci. Dzięki postępowi w nowych technologiach bardzo łatwo wprowadzać do oferty kolejne produkty. Jak zatem być dziś tym wyjątkowym bankiem?

Bohdan Szafrański

Choć w biznesie zawsze liczyły się niekonwencjonalne pomysły, to nie zawsze udawało się je skutecznie wdrożyć. Nie do każdej idei, nawet potencjalnie przydatnej, udawało się przekonać wystarczająco wielu użytkowników. Dziś klienci są znacznie bardziej otwarci na nowości niż jeszcze kilka lat temu. W opublikowanym przez serwis „We Are Social” corocznym raporcie o stanie technologii mobilnych widzianym z perspektywy rynku internetowego i social mediów podano, że z internetu korzysta na świecie 3,42 mld osób, czyli 46 proc. populacji, 2,31 mld jest użytkownikami mediów społecznych (31 proc.), jest 3,79 mld unikalnych użytkowników telefonów komórkowych (51 proc.) i 1,97 mld mobilnych użytkowników mediów społecznościowych (27 proc.). W Polsce aktywnych internautów jest 25,71 mln (67 proc.), użytkowników social mediów 14 mln (36 proc.), aktywnych telefonów komórkowych jest 58,84 mln (nasycenie 152 proc.), a aktywnych mobilnych użytkowników sieci społecznościowych 10 mln (26 proc.). W porównaniu z poprzednim rokiem wartości te wzrosły od kilku do prawie dziesięciu proc. To pokazuje, jak bardzo staliśmy się cyfrowi.

Trafić w potrzeby klientów

Tomasz Niewiedział, dyrektor Obszaru Bankowości Multikanałowej w Banku Zachodnim WBK, podkreśla, że wiele innowacyjnych rozwiązań jest związanych ze światem bankowości mobilnej. W przypadku aplikacji BZWBK24 mobile szczególnie nowatorski jest szeroki zakres możliwości płatności mobilnych. Pierwszą z nich są płatności zbliżeniowe telefonem. Bank Zachodni WBK jako jedyny w Polsce oferuje klientom możliwość płacenia zbliżeniowego telefonem z wykorzystaniem zarówno mobilnej karty debetowej, jak i kredytowej Visa oraz MasterCard. Kolejnym rozwiązaniem z tego obszaru jest system płatności mobilnych BLIK. Dzięki niemu klienci mogą płacić telefonem w sklepie i w internecie, wypłacać gotówkę z bankomatu bez karty, a także przelewać pieniądze, podając numer telefonu odbiorcy zamiast jego numeru rachunku. Obecnie mogą robić przelewy ze swoich smartfonów do osób posiadających konto w innych bankach – uczestnikach systemu BLIK. – Trzecim rozwiązaniem dopełniającym ofertę nowatorskich płatności mobilnych banku są zakupy mobilne, czyli możliwość opłacania stref parkingowych i kupowania biletów komunikacji miejskiej bezpośrednio w aplikacji BZWBK24 mobile – dodaje Tomasz Niewiedział.

Michał Bialer, manager ds. kanałów zdalnych w Eurobanku, podkreśla, że jego instytucja stara się zapewnić klientom taki sam dostęp do produktów w różnych kanałach kontaktu – w placówce, poprzez bankowość internetową lub mobilną oraz call center. Zadaniem banku jest również zaproponowanie rozwiązań, które pozwolą na łatwe i intuicyjne zarządzenie produktami zdalnie. Zdaniem Michała Bialera, łatwe i intuicyjne zarządzanie produktami z poziomu komputera lub telefonu jest obecnie trendem na rynku. Klienci przyzwyczaili się do zdalnego zarządzania kontami, kartami czy oszczędnościami i oczekują takich samych udogodnień przy kredytach. – Eurobank w zeszłym roku udostępnił klientom możliwość wcześniejszej spłaty, zmiany dnia spłaty lub wakacji kredytowych dla kredytów gotówkowych z poziomu bankowości internetowej. W maju bank udostępni te rozwiązania również w bankowości mobilnej w przyjaznym procesie, za sprawą jednego kliknięcia – uzupełnia Michał Bialer.

Artur Tomaszewski
prezes zarządu DNB Bank Polska S.A.

Jako bank korporacyjny obsługujący największych klientów, realizujemy niestandardowe transakcje, które świadczą o wysokiej specjalizacji sektorowej. Myślę tutaj o różnego rodzaju rozwiązaniach w zakresie strukturyzowania długu, jak też szeroko rozumianej aktywności w obszarze financial advisory – w tym zakresie wykorzystujemy także kompetencje Grupy DNB. Szereg niestandardowych, „customizowanych” i właściwie niekopiowalnych rozwiązań proponujemy w zakresie trade finance. Tu właściwie każdy produkt budowany jest dla klienta od nowa. Nowatorskie projekty udaje nam się również realizować dla klientów z sektora publicznego. Niedawno, z sukcesem zorganizowaliśmy pierwszą na naszym rynku emisję obligacji przychodowych dla gmin zrzeszonych w związku; były to jednocześnie pierwsze po latach obligacje przychodowe w Polsce. Dodam także, że jako jeden z niewielu banków w Polsce zajmujemy się hedgingiem commodities. Wyjątkową kompetencją grupy, z której korzystają także polscy klienci, jest zabezpieczenie ceny łososia.

Bartłomiej Nocoń, dyrektor zarządzający Pionem Bankowości Elektronicznej w Banku Pekao S.A. uważa, że nowatorski produkt bankowy to taki, który wyprzedza oczekiwania klienta lub odpowiada na jego potrzeby, dostarczając ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI