Temat numeru. Nowoczesne produkty bankowe: Banki najbardziej innowacyjne

Temat numeru. Nowoczesne produkty bankowe: Banki najbardziej innowacyjne
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Nikt chyba nie ma wątpliwości, że w bankowości wkrótce przeważać będą produkty, usługi i rozwiązania maksymalnie ułatwiające klientowi życie, kontakt z bankiem. Procedury zaś zostaną skrócone do minimum - dokładnie zaś do wirtualnego minimum.

Przemysław Szubański

Gdyby podczas jakichś wykopalisk odkryto w Polsce człowieka pierwotnego, który ostatni raz miał styczność z systemem bankowym na przykład w roku 1991, i kazano mu zacząć znów współpracę z bankami, zapewne popadłby w stupor. Ba, kłopot (może mniejszy) miałby już homo sapiens z początków XXI w. Co ciekawe, ludzie wykopani w innych częściach świata mieliby problemy jeszcze większe. Polski system bankowy jest bowiem pod względem innowacyjności uznawany na ogół za najlepszy na świecie. Na początku lat 90. ub. wieku czerpaliśmy pełnymi garściami z zagranicznych doświadczeń – pomijając garście zupełnie nam niepotrzebne, będące albo ślepą odnogą, albo etapem schyłkowym, jak np. czeki. Brak różnych obciążeń okazał się korzystny: nie mieliśmy zbędnego bagażu doświadczeń, za to zyskiwaliśmy własne. I teraz z nich czerpią inni, dlatego jeśli mowa o innowacyjnych produktach na świecie, należy mówić raczej: w Polsce, a potem na świecie. Nie przypadkiem wysoko oceniają nas pracujący w naszym kraju zagraniczni bankowcy. – Moim zdaniem polski system bankowy jest jedną z najbardziej innowacyjnych branż na świecie – mówił niedawno w wywiadzie dla „Parkietu” Joao Bras Jorge, prezes Banku Millennium.

Sztuczna inteligencja

Co zatem nowego w bankowości? Przedstawiciele banków zwracają uwagę na kilka elementów. Jednym z ważniejszych jest zastosowanie sztucznej inteligencji w kontakcie z klientem.

Pierwszy krok w tym kierunku ma już za sobą Alior Bank. W ubiegłym roku zastosował sztuczną inteligencję w procesie windykacji. Wirtualny Doradca (Dronn) jest połączeniem automatycznego rozpoznawania mowy, analizy semantycznej, syntezy mowy, a także systemu przetwarzania języka naturalnego oraz technologii biometrycznej identyfikacji głosowej. Dronn został zaprojektowany tak, by prowadzić z klientami spójną rozmowę, czyli reagować na odpowiedzi i zadawać dopasowane pytania, znacząco przyczyniając się do obniżenia kosztów oraz istotnie zwiększając wolumen odzyskiwanych przez bank środków. Z badań wiadomo, że Dronn jest dobrze przyjmowany przez klientów i powoduje wzrost ich zadowolenia z jakości obsługi.

Inne rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, na które szczególnie warto zwrócić uwagę w przyszłości, to robo-doradcy – rozwiązania oparte na zaawansowanych algorytmach sztucznej inteligencji, automatycznie konstruujące portfele inwestycyjne dla swoich klientów. Sprawiają, że bardziej skomplikowane produkty inwestycyjne stają się coraz bardziej dostępne.

Kolejnym elementem będą inteligentne czat-boty, czyli wirtualni asystenci, którzy będą w stanie wesprzeć klientów w prostych czynnościach bankowych.

Biometria

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI