Temat numeru: BI wspiera zarządzanie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.03.foto.046.a.150xSektor bankowy to doskonałe pole do wdrażania platform analitycznych. Rola business intelligence (BI) w procesie podejmowania decyzji, monitorowaniu procesów, szybkim identyfikowaniu możliwości rozwoju i zagrożeń stale rośnie.

Marcin Złoch

Instytucje finansowe nieprzerwanie gromadzą miliony informacji, zarówno tych związanych z przeprowadzanymi transakcjami, jak i o samych klientach. Dzięki wykorzystaniu narzędzi klasy BI uprawnieni użytkownicy mają możliwość samodzielnie w łatwy i szybki sposób dotrzeć do informacji, wyciągać wnioski, zdobyć wiedzę o kliencie i przede wszystkim podejmować lepsze decyzje biznesowe – co przekłada się na zdobywanie przewagi nad konkurencją.

– Narzędzia business intelligence znajdują zastosowanie w segmentacji klientów, planowaniu, projektowaniu i monitorowaniu kampanii marketingowych, walidacji danych, automatyzacji i optymalizacji procesów, tworzeniu pulpitów zarządczych, zrównoważonych kart wyników, kluczowych wskaźników wydajności, analizie predykcyjnej. Pozwalają odpowiedzieć na takie pytania, jak: co odróżnia najlepszych klientów od reszty? Kim są odbiorcy kampanii marketingowych? Którzy klienci nas opuścili? Którzy klienci będą następni? Który produkt jest najlepszy do polecenia danemu klientowi? Jaki jest najlepszy kanał komunikacyjny dla kampanii marketingowych, biorąc pod uwagę oferowany produkt i grupę docelową do kontaktu? – wylicza Andrzej Wojnicki, dyrektor handlowy w Business Partners eXcellence.

Witold Kilijański, prezes zarządu spółki Controlling Systems, rozróżnia dwa rodzaje zastosowania systemów BI w bankowości. Pierwsze z nich sprowadza się do typowych wymagań, jakie stawiają przed takim systemem duże sieciowe przedsiębiorstwa (także banki, rozproszone terytorialne, wielooddziałowe, z rozbudowaną strukturą produktów, wieloma klientami). Do zadań oprogramowania business intelligence w tej grupie zastosowań zaliczyć możemy: obsługę organizacji sieciowej, scalanie informacji we wspólnej bazie, integrację danych, scalanie budżetów i ich analizę, zastosowanie mechanizmów drill through, planowanie od top-down i bottom-up, kaskadowanie celów.

– Drugą grupą zastosowań BI w bankowości są obszary specyficzne dla sektora finansowego. Przede wszystkim chodzi o tzw. planowanie strumieni finansowych, takich jak np. dochód odsetkowy, będący pochodną wartości portfela kredytowego, którego wartość zmienia się z miesiąca na miesiąc, oraz takich zmiennych, jak stopy procentowe, marże, horyzont czasowy zapadalności poszczególnych części portfela kredytowego, źródła finansowania (środki własne, depozyty czy pożyczki z rynku pieniężnego) – informuje Kilijański.

Jak w praktyce wygląda wykorzystywanie business intelligence we wspieraniu zarządzania? Przykładowo – niemiecka grupa kas oszczędnościowo-budowlanych wprowadziła wewnętrzny system raportowy, umożliwiający każdej kasie porównywanie swojej działalności na tle całej grupy. System oprócz raportowania zdefiniowanych wskaźników przechodzących przez całą działalność kas, wspiera zdecentralizowany proces zbierania informacji o wskaźnikach. Centralnym jego elementem jest ekstranetowy portal. Każdego miesiąca odpowiedzialne osoby z poszczególnych kas wprowadzają, poprzez wystawione w portalu formularze, dane o wskaźnikach. Proces jest zarządzany centralnie przez dział kontrolingu grupy, który ma dostęp do aktualnych informacji o stanie przekazywania informacji do centralnego repozytorium. Strona raportowa wspiera analizy na dashboardach, tabelach przestawnych oraz szczegółowych wielostronicowych zestawieniach, których automatyczną wysyłkę odbiorcy mogą zamawiać przez aplikację.

BI pozwala pozna ć klient ów

Jerzy Kiełbowicz prezes zarządu firmy UNIT4 TETA BI Center

Coraz większa ilość i jakość danych dostępnych w systemach transakcyjnych powoduje konieczność stosowania systemów klasy business intelligence. Systemy te umożliwiają udostępnienie danych z róż...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI