Temat Numeru | Bancassurance w Bankach Spółdzielczych | Bancassurance szuka drogi

Temat Numeru |  Bancassurance w Bankach Spółdzielczych | Bancassurance szuka drogi
Fot. ASDF/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Przed sektorem ubezpieczeniowym stoją rozliczne wyzwania. Chodzi zarówno o spadek sprzedaży polis ubezpieczeniowych, jak pandemię i wywołany przez nią kryzys gospodarczy. Perspektywą dla branży może być dystrybucja produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem aplikacji mobilnych, jak również oferowanie polis niezwiązanych z ofertą bankową.

W krajach Europy Południowej bancassurance stanowi główny kanał dystrybucji ubezpieczeń na życie. We Włoszech około 80% składki przypisanej brutto, o łącznej kwocie 92,9 mld euro, pozyskuje się za pośrednictwem banków. Podobnie wygląda sytuacja w takich krajach, jak Portugalia (6,6 mld euro), Turcja (0,85 mld euro) i Malta (0,24 mld euro). We Francji i Hiszpanii bancassurance przyniosło odpowiednio 83,5 mld i 16 mld euro, czyli ponad 60% składki przypisanej brutto z ubezpieczeń na życie – twierdzą autorzy raportu „Bancassurance in Europe. Benchmark study 2018”, opracowanego przez firmę Mazars. W obszarze ubezpieczeń majątkowych bancassurance ma marginalne znaczenie na większości rynków europejskich, z wyjątkiem Francji, Hiszpanii, Turcji i Portugalii, gdzie sprzedaż w tym kanale odpowiada za 10–17% składki przypisanej brutto. Jak na tym tle wygląda polski sektor banków spółdzielczych?

Działalność bancassurance w bankach spółdzielczych Zrzeszenia BPS stanowi od lat ważny element wzmacniania pozycji rynkowej na rynkach lokalnych. Oferowanie produktów ubezpieczeniowych wraz z głównymi produktami bankowymi zwiększa lojalność klientów w dłuższym okresie czasu oraz generuje dodatkowy strumień przychodów odsetkowych i pozaodsetkowych dla banków. Dostępna w większości banków spółdzielczych oferta bancassurance jest adresowana do wszystkich klientów: indywidualnych, sektora rolnego oraz firmowych. W ramach wzmacniania konkurencyjności oferty bancassurance dostępnej w zrzeszeniu, Bank BPS wraz z partnerem zewnętrznym udostępnił bankom spółdzielczym jednolitą platformę internetową umożliwiającą pracownikom placówek bankowych dystrybucję zróżnicowanej oferty wielu ubezpieczycieli – twierdzą eksperci z Zespołu Komunikacji Departamentu Relacji Zrzeszeniowych i Korporacyjnych Banku BPS.

Rafał Łopka, główny specjalista ds. komunikacji Biura Komunikacji i PR SGB-Banku SA dodaje, iż w przypadku lokalnych instytucji finansowych bancassurance jest cenną usługą dodatkową. – Wsparcie w dostępie do ochrony ubezpieczeniowej to nierzadko spełnienie obowiązku posiadania polisy. Chcemy pomagać naszym klientom w każdej dziedzinie życia finansowego – zaznacza.

Korzyści w cieniu pandemii

Czynnikiem stymulującym współpracę banków z firmami ubezpieczeniowymi jest regres publicznego systemu zabezpieczenia emerytalnego. Fakt ten uświadomił wielu potrzebę indywidualnego zadbania o bezpieczną starość, również poprzez wykupienie stosownej polisy. W efekcie dążenia do prywatnego zabezpieczenia banki straciły sporą część lokowanych nadwyżek finansowych na rzecz sektora ubezpieczeniowego. W konsekwencji zaczęły one podejmować decyzje o rozszerzeniu działalności, m.in. poprzez oferowanie usług ubezpieczeniowych. Zauważalny od kilku lat wzrost popytu na ubezpieczenia oznacza dogodną możliwość zdobycia wolnych środków finansowych o charakterze długoterminowym oraz odwrócenie niekorzystnej tendencji utraty udziału w rynku usług finansowych.

Pandemia koronawirusa ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK