Temat Numeru. Audyt i Doradztwo: Precyzyjnie sterowane śledztwo

Temat Numeru. Audyt i Doradztwo: Precyzyjnie sterowane śledztwo
Fot. madpixblue/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Audyt i związane z nim usługi ewoluują. Audyt, rozumiany jako badanie, weryfikacja procesów i podejścia, przestaje być wykorzystywany. Organizacje mają bardzo dobrze przygotowane wewnętrzne jednostki, które zajmują się audytem. Sama rola i zakres usług oferowanych przez firmy doradcze też się zmienia. Organizacje są nastawione na partnerstwo, współpracę z doradcą, który zajrzy w głąb firmy, porówna ją z konkurencją, zaproponuje rozwiązania i wesprze w podjęciu decyzji.

W ostatnich latach zmienił się także zakres usług firm doradczych i samo podejście do doradztwa. Firmy te tworzą wartościowe programy edukacyjne, akademie, organizują konferencje. Takie spotkania są doskonałym źródłem wiedzy i inspiracji. Firmy doradcze rozwijają nie tylko swoich klientów, ale też wspierają edukację i rozwój młodych ludzi, często studiujących za granicą. Dzięki temu mogą one potem wesprzeć klientów w znalezieniu wysoko wykwalifikowanych pracowników. Takiej relacji nie zbudują firmy specjalizujące się w audycie.

Przyczyny zmian

Bankowość zmienia się z wielu powodów. Zmieniają się klienci, ich potrzeby, zasób czasu, który mogą poświęcić na bankowanie. Rozwijają się nowatorskie technologie. Na rynku finansowym pojawiają się nowe grupy firm chcące klientów i ich pieniędzy. Jesteśmy obecnie świadkami narodzin wielu innowacji oraz rozwoju nowych technologii, które wciąż ewoluują. Otwierają one kolejne możliwości transformacji biznesu oraz IT banków, ale jednocześnie – za sprawą fintechów – mogą okazać się niszczące dla tradycyjnych graczy w sektorze bankowym, z liderami włącznie. Nic dziwnego, że w nowym środowisku banki poszukują nowych dróg, możliwości i sposobów rozwoju. Od partnerów oczekują międzynarodowego doświadczenia i innowacyjności, a jednocześnie gwarancji profesjonalizmu – korzystają więc najczęściej z usług dużych firm o ugruntowanej pozycji.

Przy tworzeniu strategii działania czasem potrzeba osoby z zewnątrz, by dostrzegła nieefektywności albo potencjał do wykorzystania, których pracownicy nie dostrzegają. Rynek rozwija się bardzo szybko i wsparcie doradców zewnętrznych przy projektach rozwojowych może pomóc organizacji w szczególności w transformacji w dobie rewolucji cyfrowej oraz w rozwoju serwisów, ofert czy optymalizacji procesów.

– Firmy doradcze mają unikatową wiedzę oraz praktyczne doświadczenie z różnych organizacji, nierzadko zdobyte na całym świecie, co byłoby niezwykle trudne, a może i nierealne do zdobycia samodzielnie. Dzięki temu mogą one trafnie zdefiniować zmianę w organizacji i postawić cele, które ją określają. Ich diagnozy czy rekomendacje są bardzo szczegółowe i odnoszą się do pojedynczych wskaźników, które pokazują postęp czy dokonanie zmiany – zauważa Katarzyna Tomczyk-Czykier, dyrektor zarządzający transformacją Proximity Banking w Credit Agricole Bank Polska.

– Usługi doradztwa strategicznego pomagają naszym klientom lepiej zrozumieć stojące przed nimi wyzwania i zagrożenia. Pozwalają również sięgać po innowacje technologiczne lub modele biznesowe otwierające nowe możliwości rozwoju. Wyznaczają też skuteczne sposoby konkurowania z różnymi podmiotami, w tym fintechami. Dobre i skuteczne doradztwo poparte międzynarodowym doświadczeniem przekłada się na wymierne efekty w postaci skutecznie wdrożonej strategii i wzrostu wyników operacyjnych i finansowych. Doradztwo strategiczne ma więc realny wpływ na biznesy naszych klientów, jak i większych ekosystemów otwierających możliwości dostarczania nowych produktów oraz usług – informował Krzysztof Rudko z Accenture.

Sama organizacja, mimo wielu wewnętrznych ekspertów i znakomitych profesjonalistów, może mieć trudności w efektywnej realizacji dużych, kompleksowych projektów, w któ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK