Technologie: Za dotknięciem palca

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Akceptowalność biometrii wśród klientów indywidualnych oscyluje w okolicach 80 proc.

Marcin Złoch

Zbiór technik, służących pomiarom cech fizycznych i behawioralnych człowieka w celu automatycznego rozpoznania danej osoby, czyli potwierdzenia lub odrzucenia jej tożsamo – ści dla celów bezpieczeństwa – to definicja biometrii, której wykorzystanie dynamicznie rozwija się w polskim sektorze bankowym.

Biometria służy do weryfikacji tożsamości klienta i pracownika oraz do uwierzytelniania transakcji i operacji. Nie służy natomiast do identyfikacji osoby, gdyż na przeszkodzie stoją ograniczenia technologiczne i aspekty prawne – wyjaśnia Zbigniew Marcinkowski, wiceprzewodniczący Grupy ds. Biometrii Forum Technologii Bankowych.

Ułatwienie i bezpieczeństwo

W jaki sposób wykorzystywana jest biometria w banku? Jej zastosowania mocno łączą się z rosnącą ilością kodów PIN i haseł, którymi musimy posługiwać się na co dzień. Jednocześnie stale rośnie liczba nadużyć. Technologia biometryczna ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo i wygodę klientów, skrócić czas ich obsługi, a także obniżyć koszty. Biometria jest wykorzystywana w wielu obszarach, m.in.: w bankomatach, w oddziałach, w contact center, skrytkach depozytowych czy kioskach informacyjnych.

Biometryczne placówki

BPH S.A. to pierwszy bank w Polsce, który na masową skalę wprowadza technologię uwierzytelniania biometrycznego w swojej sieci oddziałów. Do końca 2013 r. bank chce wyposażyć wszystkie oddziały w czytniki biometryczne, które będą alternatywnym sposobem uwierzytelniania tożsamości. Chce też, by z tej technologii korzystało jak najwięcej klientów. Szacuje, że w ciągu dwóch najbliższych lat będzie miał 70 proc. klientów biometrycznych.

Rozwój sektora bankowego w obszarze biometrii rozpoczął się od bankomatów, natomiast obecnie można dostrzec, że ten trend się zmienia. Dziś idzie on w dwóch kierunkach. Pierwszy to oddziały bankowe z zastosowaniem biometrii naczyń krwionośnych palca, a drugi to kanał zdalny, z zastosowaniem biometrii głosowej. Banki chcą, aby oddziały były innowacyjne, czyli żeby klient mógł w nich sprawnie i szybko załatwić wszelkie sprawy. Biometria może stać się technologią przyciągającą klientów, a na pewno ułatwiającą ich obsługę w oddziale. Banki chcą, aby klient mógł skorzystać z placówki bankowej nie wykorzystując żadnego dokumentu tożsamości, czyli mamy ideę oddziału bez dowodu. Człowiek przychodzi i deklaruje swoją tożsamość w dowolny sposób, czyli może podać imię, nazwisko, numer PESEL bądź też wykorzystać swoją kartę do identyfikacji. A następnie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI