Technologie: Smartfon – klucz do bankowości

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.01.foto.050.200xJeszcze niedawno kontakt klienta z bankiem ograniczał się do wizyt w placówce lub zalogowania się na stronie www. Smartfony zmieniły ten model, zapewniając możliwość stałego obcowania osoby z instytucją.

Marcin Złoch

Nie tak dawno wydawało się, że bankowości wystarczy facelifting. Na całym świecie powstawały placówki bankowe mające zadziwić, a więc przyciągnąć, klientów. Przykładowo bank Umpqua otworzył w Portland oddział, który nazwał Innovation Lab. Celem projektantów placówki było to, żeby ludzie przychodzili tam spędzać wolny czas, a nie tylko załatwiać sprawy finansowe. A po cóż by tam mieli zaglądać w wolnym czasie? Dlatego, że jest tam przyjemnie, kolorowo i interesująco. Do tego stopnia, że niektórzy klienci porównywali wrażenia z tej placówki do wizyty w Disneylandzie. Z kolei oddział Barclays stworzony został w myśl reguły 4 x „C” – Customer, Colleague, Community, Company, czyli klient, współpracownicy, społeczeństwo, firma.

Przy projektowaniu takich placówek szczególny nacisk położono na nowoczesny, przyciągający wzrok design. Intensywna kolorystyka wnętrz robi na klientach ogromne wrażenie, pozostaje ono jeszcze długo po wizycie w oddziale. Niestety. Klienci nie lubią oddziałów. Jak mówił Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku S.A. – Oddział banku jest ostatnim miejscem, gdzie chciałby spędzać czas normalny człowiek.

Zapewne dlatego obserwujemy coraz większe znaczenie elektronicznych kanałów dostępu do komunikacji z klientem. W Polsce sztandarowym przykładem nowoczesnej bankowości tzw. 3.0 jest Alior Sync – bank, w którym tradycyjne placówki są zastępowane przez portale społecznościowe.

W bankowości bez zmian

Sebastian Łękawa
prezes zarządu SMT Software

Niestabilna sytuacja gospodarcza sprawia, że budżety IT w bankowości trzymane będą w ryzach i z tego powodu nie należy się spodziewać dużej liczby nowych spektakularnych projektów rozwojowych. Działania będą raczej koncentrować się na utrzymaniu stanu posiadania oraz projektach dotyczących ujednolicenia platformy IT, przykładowo wynikających z łączenia się banków.

Sądzę jednak, że należy spodziewać się dalszego wzrostu wykorzystania rozwiązań w chmurze. Ma to bardzo silny związek z rozwojem technologii mobilnych oraz dążeniem do doskonałości producentów urządzeń typu smartfon czy tablet, które dają użytkownikowi ogromną swobodę dostępu do zapisanych w chmurze danych. Ma on możliwość pracy z własnymi plikami czy dokumentami w bardzo prosty sposób, zawsze wtedy, gdy tego potrzebuje.

 

Zrośnięci z komórką

Według zapowiedzi prezesa Alior Sync to bank dla pokolenia zrośniętego z komórką. Powstanie tego typu inicjatyw jest ściśle związane z rosnącym znaczeniem smartfona.

– Jeszcze niedawno wydawało się, że smartfon będzie jedynie drogim gadżetem, którym interesują się głównie nastolatki. Okazało się jednak, że to narzędzie ma zdecydowanie poważniejsze zastosowania i staje się dla wielu nieodzownym elementem codziennego życia. Smartfon dziś to niezbędne urządzenie zarówno w domu, jak w pracy i w podróży. Zaczyna odgrywać rolę osobistego asystenta, wspomagając użytkowników w różnych aspektach codziennego życia, wśród których finanse są jednym z bardziej istotnych elementów – twierdzi Łukasz Luzar, Mobile Banking Solution Manager Comarch S.A.

Co smartfon zmienia w bankowości mobilnej? Słysząc o takich rozwiązaniach, myślimy najczęściej o zdalnym dostępie do rachunku przez telefon komórkowy. Smartfony oferują w tym zakresie wiele nowego – dzięki ogromnym możliwościom graficznym i łatwiejszej interakcji z konsumentem dają nieporównywalnie wyższy komfort użytkowania w porównaniu z klasycznymi telefonami. Innym ważnym ich atutem jest szybkość działania oraz satysfakcjonująca prędkość transferu danych. Jeszcze nie tak dawno komunikacja z systemem bankowym trwało długo, co była mocno irytujące. Dziś proces logowania jest szybki i wygodny. W najnowszych rozwiązaniach bankowości mobilnej pojawiły się alternatywne metody autoryzacji, jak np. logowanie gestem (tzw. pattern-lock). Logując się przy wykorzystaniu tej metody, użytkownik nie musi zapamiętywać PIN-u lub hasła. Wystarczy, że przeciągnie palec po ekranie, łącząc ze sobą kropki w wybrany przez siebie sposób. Utworzony w ten sposób wzór graficzny jest bezpiecznym i łatwym do zapamiętania sposobem autoryzacji.

Rywale nadgryzionego jabłka

Konrad Sagała
APN Promise

W minionym roku wprowadzono wiele nowych produktów Microsoftu, a kolejne właśnie mają swoją premierę i w 2013 r. wejdą na rynki światowe. Na pewno ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI