Technologie: Rekordowe wdrożenia i ogromne wyzwania

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.09.foto.068.a.400xZ Piotrem Alickim, Arturem Miernikiem oraz Adamem Marciniakiem z PKO Banku Polskiego rozmawiał Sławomir Dolecki.

Teleinformatyka w bankowości bardzo się zmienia, systemy IT zaczynają odgrywać kluczową rolę w organizacji. Jak ważną, doskonale widać z perspektywy klienta, dla którego wszystko musi być możliwie proste. To wymaga zaawansowanych technologicznie narzędzi…

Piotr Alicki: Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy banki dopiero organizowały się, by działać według nowych zasad rynkowych, wykorzystanie IT było wyzwaniem samym w sobie.

Pierwszym poważnym zadaniem było przeniesienie zapisów o saldach z papieru do systemu informatycznego i liczenie odsetek. Kiedy to się udało, niektórzy ogłosili ogromny sukces, gotowi spocząć na laurach. Szybko okazało się jednak, że to dopiero początek. Kolejne lata pokazały prawdziwy potencjał drzemiący w IT – pojawiły się karty płatnicze, bankomaty i bankowość elektroniczna, która wkrótce stała się głównym kanałem dostępu klientów do usług finansowych. W tej chwili wchodzimy w erę kolejnych rewolucji – zapewne za jakiś czas znikną plastikowe karty, a ich rolę przejmą płatności mobilne. Podsumowując, w ciągu ostatnich kilkunastu lat IT z dostawcy usług stał się kreatorem nowej wizji bankowości i dzisiaj determinuje rozwój tej branży.

Czy wiele jest produktów bankowych, które nie zaistniałyby bez silnego wsparcia IT?

Piotr Alicki: W tym miejscu zacytuję prezesa Zbigniewa Jagiełłę, który mawia, że kiedyś bank tworzyli ludzie oraz IT, a dzisiaj bank to: IT, ludzie oraz IT. I jest to chyba trafne spostrzeżenie, bo obecnie trudno sobie wyobrazić jakikolwiek produkt bankowy, który nie byłby współtworzony i wspierany przez innowacje informatyczne. Poszedłbym nawet dalej, mówiąc, że ciężko rozdzielić IT od podstawowej działalności bankowej.

Biznes stawia bankom określone zadania – po pierwsze technologiczne, aby osiągnąć konkretny cel; po drugie zaś czasowe – klienci oczekują natychmiastowej reakcji.

Piotr Alicki: Tak, minęły czasy, gdy biznes mówił: „chcemy coś zrobić, znajdźcie technologię”. Dzisiaj przedstawiciele biznesu doskonale orientują się w dziedzinie nowych technologii, więc ich oczekiwania są dokładnie sprecyzowane. Rozwiązań poszukujemy wspólnie. Pozawala to na racjonalizację oczekiwań i uniknięcie nierealnych terminów wdrażania nowych rozwiązań – praca odbywa się zespołowo. Doskonałym przykładem jest sytuacja sprzed roku, gdy nasz bank przejmował Nordeę Bank Polska. Musieliśmy uwzględnić konieczność przeprowadzenia prac wynikających z integracji systemów i jednocześnie pamiętać o swoich zadaniach, instytucji będącej w czołówce innowacyjnych banków w Polsce. Najwięksi są zazwyczaj postrzegani jako mniej mobilni, a zdecydowanie bardziej konserwatywni. Innowacyjność jest raczej domeną małych i sprawnych organizacyjnie firm…

Piotr Alicki: Czyżby? PKO Bank Polski to największy bank w kraju, postrzegany jako innowacyjny i nowoczesny. To wynik naszych działań z kilku ostatnich lat. Przypomnę tylko, że w 2012 r. wprowadziliśmy projekt IKO dotyczący płatności mobilnych, co było absolutną nowością na skalę Europy i świata. W efekcie zainicjowaliśmy powołanie spółki, do której przystąpiło wiele innych banków w Polsce. Teraz mamy aspiracje, aby ten system stał się standardem polskich płatności mobilnych. W międzyczasie udostępniliśmy najmłodszym i ich rodzicom iPKO Junior oraz SKO w szkołach. Zrewitalizowaliśmy bankowość elektroniczną iPKO i Inteligo, a w segmencie średnich firm oraz korporacji wprowadziliśmy ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI