Technologie: Przyszłość mierzona przez startupy

Technologie: Przyszłość mierzona przez startupy
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Globalizacja i rozwój technologii powodują nieustanny wzrost oczekiwań konsumentów. To zmusza przedstawicieli biznesu do poszukiwania źródeł innowacji, zarówno wewnątrz, jak i na obrzeżach dotychczas prowadzonej działalności.

Adam Zajączkowski

Korporacje inwestują w nowe kierunki rozwoju – bazą są tu nowe projekty, tzw. startupy, często nie kojarzone z ich głównym kierunkiem działania. Czy to jedynie moda bądź sposób na jednorazowe wejście na rynek z nowym otwarciem?

Jedną z istotnych bolączek globalnych organizacji jest brak inicjatyw i pomysłów na dalszy rozwój. Duże firmy mają konserwatywne podejście do nowych pomysłów. Pozycja rynkowa stanowi często przyczynek do zaniechania ryzykownych przedsięwzięć w nowe obszary działania. Jednak powoli, acz systematycznie, coś zaczyna się zmieniać. Ze wspólnej publikacji Fish Ladder/Platige Image i PwC Polska „Otwarte innowacje na pograniczu przemysłów kreatywnych, nauki i biznesu” wynika m.in., że duże firmy i korporacje muszą wyjść poza swój obszar działania, swojego obecnego status quo, aby skutecznie projektować nowe produkty, usługi, marki czy technologie. Raport wskazuje na sposoby dojścia do oczekiwanych rezultatów, prezentuje modele pozwalające na budowanie przez przedsiębiorstwa nowych kompetencji i angażowanie się w najbardziej perspektywiczne projekty. Jednym z obszarów jest wzbogacanie struktur przedsiębiorstw o ekosystemy startupów czy inwestowanie w spółki celowe – to również sposoby pozyskiwania i utrzymywania w organizacjach najbardziej przedsiębiorczych osób i zespołów.

Rynek zmienia się coraz szybciej

– Współpraca korporacji ze startupami już na dobre kształtuje biznesowy krajobraz, także w Polsce. Model oparty na wymianie doświadczeń i wzajemnej współpracy w kluczowych obszarach przynosi wyraźne korzyści dla obu stron – mówi Eugeniusz Licznarowski, szef działu rozwiązań chmurowych klasy enterprise w Microsoft. – Startupy jako początkujące projekty, często o kształtującej się dopiero strukturze, mają szansę przejąć dobre praktyki związane z zarządzaniem i tworzeniem spójnej organizacji, procedur działania, zarządzaniem dużymi projektami czy siecią klientów i partnerów. Korporacje mają już ugruntowane relacje z klientami, mogą dzielić się z wiedzą i przekazywać sprawdzone doświadczenia. Z drugiej strony przedsiębiorstwa mogą na nowo zyskać startupową lekkość i zwinność we wdrażaniu innowacji, projektowaniu nowych modeli usług, podejściu do zespołu, czy kreowaniu współpracy pomiędzy grupami o uzupełniających się kompetencjach – dodaje.

Tempo transformacji rynku jest obecnie bardzo dynamiczne, a coraz więcej projektowanych usług czy produktów ma krótszy cykl życia. Korporacje muszą się do tego dostosować, a w tym może im pomóc przejęte od firm w początkowej fazie rozwoju podejście lean startup, które zakłada konieczność szybszego weryfikowania pomysłów na modele biznesowe czy nowe usługi. Obopólne korzyści są także możliwe w modelu tworzenia startupów odpowiadających na konkretne potrzeby wewnątrz korporacji.

Według danych fundacji Startup Poland za 2016 r., aż 51% startupów działa wyłącznie w modelu b2b (źródło: Raport Polskie Startupy 2016). Dzieje się to także m.in. przez bliską współpracę z sektorem akademickim, programy partnerskie i ambasadorskie, konkursy technologiczne czy powoływanie inicjatyw – inkubatorów – które pełnią rolę kuźni talentów i nowych biznesów. Realizując działania w takiej formie, zapewniają one młodym adeptom biznesu nie tylko wsparcie merytoryczne czy technologiczne, ale coraz częściej także finansowe. Dla przykładu – organizowany przez Microsoft konkurs Imagine Cup z roku na rok przynosi coraz bardziej zaawansowane rozwiązania w obszarze innowacji projektów społecznych czy rozwiązań dedykowanych rozwojowi inteligentnych miast. Wiele z tych projektów staje się prężnie działającymi startupami, które wdrażają swoje rozwiązania lub oferują usługi w Polsce i poza jej granicami.

Najnowszą inicjatywą skierowaną do młodych spółek jest powołany przez firmę Senfino (jej początki to właśnie udział w Imagine Cup) we współpracy z Microsoft i EY akcelerator Startberry. 650 m2 przestrzeni w Warszawie przy ul. Grochowskiej 306 to miejsce, gdzie młode spółki, pracując nad swoimi projektami, będą mogły korzystać na bieżąco z dostępu do najnowszych technologii, mentoringu i doradztwa ekspertów, licznych warsztatów i hackatonów, a także przestrzeni do pracy w inspirującym środowisku. Startberry ma stanowić centrum wymiany wiedzy oraz miejsce spotkań społeczności startupów, deweloperów i przedsiębiorców. Oficjalne otwarcie już w lipcu 2017 r.

Innowacyjne rozwiązywanie problemów

W ramach swoich globalnych struktur Microsoft uruchomił także „Microsoft Garage” – komórkę, która zachęca adeptów technologii do rozwiązywania problemów w innowacyjny sposób. „Garaż” to międzynarodowa sieć pasjonatów, którzy w każdym momencie działalności negują ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI