Technologie: Nowoczesne rozwiązania dla bankowości spółdzielczej – Projekt SFinX Sprzedaż Finanse Innowacyjność X-sell

Technologie: Nowoczesne rozwiązania dla bankowości spółdzielczej – Projekt SFinX Sprzedaż Finanse Innowacyjność X-sell
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W GRUPIE BPS CRUZ sp. z o.o. i PIVOTAL Polska sp. z o.o. od stycznia 2019 r. prowadzą wspólny projekt SFinX Sprzedaż Finanse Innowacyjność X-sell, którego celem jest usprawnienie procesów kredytowych i windykacyjnych poprzez automatyzację czynności powtarzalnych. Wdrożenie rozwiązania na platformie PIVOTAL umożliwi doradcy skrócenie czasu potrzebnego na obsługę klienta, a klientowi przyniesie większe zadowolenie i satysfakcję ze współpracy z bankiem.

Tradycja i nowoczesność – solidne podstawy bankowości spółdzielczej

Banki spółdzielcze to banki z tradycjami. Od wielu lat obsługują klientów, dla których bank to coś więcej niż instytucja finansowa. Bank spółdzielczy to bank zaufany, który wpisał się w lokalną mapę, nie ulega zmianie marki, nie zmienia właściciela i pomimo nieustannie zmieniającego się otoczenia nadal istnieje. Wiele banków nie przetrwało zmian, a banki spółdzielcze istnieją od lat jak strażnicy polskiej bankowej tradycji. Aby to zachować, trzeba połączyć to co dobre i sprawdzone z nowymi technologiami umożliwiającymi utrzymanie i umocnienie swojej pozycji na rynku. Dokonywać właściwych wyborów, stawiać na dobrych partnerów i nie pozostawać w tyle.

Nadszedł czas zmiany

W nowoczesnych instytucjach finansowych systemy wspierające procesy biznesowe są już standardem. Banki spółdzielcze, chcąc pozostać w gronie dobrze rozwijających się instytucji, muszą zmierzyć się z wprowadzeniem nowoczesnych technologii przekładających się na wysoką jakość obsługi klienta. Zagwarantuje to, że klienci będą otrzymywali wysokiej jakości produkty i usługi dostosowane do swoich indywidualnych potrzeb. Zwiększy to zaufanie i zadowolenie klientów, poprawi efektywność i rentowność prowadzonych operacji, przy jednoczesnym ograniczaniu ryzyk.

Rosnące oczekiwania klientów – kredyt w 15 minut

W dzisiejszych czasach klienci są przyzwyczajeni, że wiele rzeczy załatwiają od ręki. Chcą mieć dostęp do produktów przez aplikację w smartfonie, a kupując przez internet oczekują szybkiej realizacji zamówienia. Klienci banków często składają wnioski online i oczekują od banku łatwego dostępu do swoich produktów bankowych. Dla dzisiejszych klientów sprawna obsługa i przyjazny interfejs jest naturalnym elementem rzeczywistości. „Szybki dostęp” to trend, który wyznacza kierunek rozwoju instytucji finansowych. Moduł obsługi procesów kredytowych na platformie PIVOTAL efektywnie skraca czas od momentu złożenia wniosku do podjęcia decyzji i podpisania umowy, dzięki automatyzacji procesu analizy informacji o kliencie, z automatycznym pobieraniem danych z systemów i baz zewnętrznych. Doradca nie musi ręcznie wprowadzać danych klienta istniejących już w systemach bankowych. Pozwala to zaoszczędzić czas doradcy i zwiększyć efektywność obsługi klienta. Z nowymi trendami musi zmierzyć się wiele instytucji, a te, które nie chcą zmian wymuszonych przez współczesny rynek, mogą na tym stracić.

PIVOTAL – sprawdzona platforma i zaufany partner

Dostrzegając i identyfikując potrzeby biznesowe i technologiczne banków spółdzielczych, CRUZ Sp. z.o.o. rozpoczął poszukiwania optymalnego rozwiązania oraz partnera, którego znajomość specyfiki banków spółdzielczych i doświadczenie pozwolą na wdrożenie niezbędnej i nowoczesnej technologii. Doświadczenia i profesjonalizm PIVOTAL Polska Sp. z o.o. w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań IT wspierających procesy biznesowe, kredytowe i sprzedażowe w bankach komercyjnych zostały docenione przez CRUZ Sp. z o.o. i zaowocowały nawiązaniem współpracy. Firmie PIVOTAL Polska zaufało wielu klientów, a korzyści z wyboru partnera potwierdzają prestiżowe rankingi. Dzięki wdrożeniu rozwiązań na platformie PIVOTAL oraz usprawnieniu procesów biznesowych, klienci otrzymali mierzalne korzyści, a rynek docenił te zmiany poprzez nagrody i wyróżnienia:

  • Nr 1 w rankingu Newsweeka 2014 dla Banku BGŻ w kategorii „Bank dla Kowalskiego”
  • Nr 2 w rankingu Newsweeka 2016 dla Banku Getin w kategorii „Bank dla Kowalskiego”
  • Nr 3 w rankingu Newsweeka 2017 dla Banku Getin w kategorii „Bank dla Kowalskiego”
  • Wyróżnienie w konkursie Digital Excellence Awards 2018 dla Echo Investment SA za wdrożenie

Digital@ECHO – mobilne odbiory mieszkań Od stycznia 2019 r. CRUZ Sp. z o.o. i PIVOTAL Polska Sp. z o.o. prowadzą projekt SFinX Sprzedaż Finanse Innowacyjność X-sell, którego celem jest usprawnienie procesów kredytowych i windykacyjnych poprzez automatyzację czynności powtarzalnych. Wdrożenie rozwiązania na platformie PIVOTAL umożliwi doradcy skrócenie czasu potrzebnego na obsługę klienta i udostępni pełną informację o kliencie w Widoku Klienta 360 stopni. Funkcjonalność platformy pozwoli w przyszłości wdrożyć i wykorzystywać kolejne moduły i aplikacje biznesowe, takie jak: aktywizacja sieci sprzedaży, zarządzanie kampaniami, marketing i windykacja.

Implementacja nowych rozwiązań, czyli nie takie wdrożenia straszne, jak je malują

Wdrożenie nowej technologii może kojarzyć się z przedsięwzięciem trudnym do zrealizowania, mogącym sprawiać utrudnienia w codziennej pracy banku. Doświadczenie, które firma PIVOTAL Polska wnosi do nowego rozwiązania, pozwala na zastosowanie sprawdzonych metod wdrożenia. Wdrożenie prowadzane jest etapowo i realizowane z uwzględnieniem potrzeb priorytetowych. Na szczeblu pojedynczego banku spółdzielczego pierwszym etapem może być usprawnienie procesów kredytowych: gotówkowego, limitu w koncie czy karty kredytowej. Przemyślane i dobrze zaplanowane zadania sprawią, że wdrożenie nowego rozwiązania IT nie zakłóci bieżącej działalności banku, wprowadzając znaczne ułatwienia w codziennej pracy doradców, analityków i decydentów.

 Platforma PIVOTAL dla bankowości – trochę praktyki

Moduł kredytowy na platformie PIVOTAL jest aplikacją przeznaczoną do obsługi procesu udzielania kredytów w oddziale i kanałach zdalnych, takich jak bankowość elektroniczna. Zaletą aplikacji jest możliwość łatwej modyfikacji samego procesu, jak i rozwiązań graficznych ekranów i dostosowanie ich do potrzeb i wymogów banków. Ekrany aplikacji dla użytkowników zaprojektowane są w oparciu o najlepsze praktyki UX (User Experience) tak, aby były intuicyjne i przyjazne dla użytkowników. System analizuje dane klienta automatycznie pobierając dane z innych źródeł (np. BIK). Dzięki integracji rozwiązania z systemami zewnętrznymi, pobieranie danych odbywa się automatycznie, bez potrzeby łączenia się przez doradcę z dodatkowymi serwisami i ręcznego wprowadzania ich do systemu. Zastosowanie technologii RWD (Responsive Web Design) umożliwia dostosowywanie widoku aplikacji do urządzenia, na którym jest używana. Dzięki temu z aplikacji można korzystać na komputerze, tablecie czy smartphonie. Jest to istotne dla decydentów, którzy mogą zrealizować wymagany krok procesu bez konieczności dostępu do komputera.

Efekt skali, czyli bank razem i osobno?

W bankowości, podobnie jak w wielu innych biznesach, ważny jest efekt skali. Każdy bank ma koszty stałe związane z utrzymaniem back office (systemy informatyczne, infrastruktura, etaty wsparcia), które w rachunku ekonomicznym musi podzielić przez liczbę klientów. Im mniejsza skala działania, tym wskaźnik mniej korzystny. W jaki zatem sposób wdrażać systemy informatyczne? Zazwyczaj dostosowuje się je do potrzeb i specyfiki każdego banku lub centralizuje, czyniąc z niezależnych banków swoiste oddziały. Natomiast z wykorzystaniem nowoczesnej technologii rozwiązania PIVOTAL można wdrażać jednocześnie wspólnie i indywidualnie. System wielobankowy może być wdrożony dla wielu banków oraz być obsługiwany przez jeden zespół IT z zachowaniem w określonym zakresie samodzielności i autonomii poszczególnych banków. Takie możliwości daje platforma PIVOTAL i w taki sposób realizowany jest projekt w kilku bankach spółdzielczych Grupy BPS.

Jakie korzyści przyniesie wdrożenie nowego systemu?

Na korzyści z wdrożenia rozwiązania należy spojrzeć z perspektywy banku, doradców i klientów. Dla banków najważniejszy jest wzrost efektywności procesów bankowych. Wdrożenie rozwiązania to przede wszystkim oszczędności w back office oraz dodatkowa sprzedaż. Intuicyjne aplikacje do obsługi klienta to większe zadowolenie pracownika, krótszy czas na jego wdrożenie i przygotowanie do pracy, mniej błędów oraz szybsza i efektywniejsza praca. Dla doradców system jest nowym narzędziem, które pomaga im w realizacji codziennych zadań. Dzięki automatyzacji i optymalizacji procesów operacyjnych, doradcy będą mieli więcej czasu na obsługę klienta oraz realizowanie dodatkowej sprzedaży. Klienci zyskają poczucie bycia klientami nowoczesnej instytucji, a szybsza i lepsza obsługa wzmocni ich relację z bankiem.

Czy już wszystko zostało powiedziane?

Wdrożenie systemów informatycznych głównie kojarzy się z kosztami. Trzeba na to jednak spojrzeć także z drugiej strony. Systemy to narzędzia do zarabiania pieniędzy, co zostało wielokrotnie potwierdzone w praktyce. Zoptymalizowane i zautomatyzowane procesy to z jednej strony oszczędności, a z drugiej nowe możliwości. Wdrożenie modułu kredytowego pozwala usprawnić i zautomatyzować procesy podejmowania decyzji kredytowych i udzielania finansowania. Wdrożenie procesów związanych z obsługą kampanii sprzedażowych pozwoli proaktywnie odpowiadać na potrzeby klientów i efektywnie sprzedawać im nowe produkty i usługi. Wprowadzenie zaawansowanych narzędzi windykacyjnych poprawi ściągalność należności i zmniejszy straty z tytułu niespłacanych kredytów. Widok Klienta 360 umożliwi przejrzystą prezentację wszystkich informacji o kliencie, jego potrzebach, relacjach, obecnych i potencjalnych produktach. Jest to niezbędne narzędzie do kompleksowej prezentacji informacji i zarządzania relacjami z klientem.

W banku pracuje wiele systemów i modułów. Połączone w całość ułatwiają, czy wręcz wykonują dotychczas żmudną pracę pracowników banku. Szybkie i niezawodne systemy pozwalają obsłużyć większą ilość klientów i wyjść im na przeciw. Banki spółdzielcze w odpowiedzi na zmieniające się wymagania rynkowe podążają za standardami obsługi klienta, które mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe, zwiększanie skali sprzedaży i rentowności banku.

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK