Technologie: Narzędzia, których nie widać

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.12.foto.072.a.394xW każdej instytucji finansowej działa co najmniej kilkaset systemów, podsystemów, aplikacji i narzędzi teleinformatycznych. Ze zdecydowanej większości z nich biznes nawet nie zdaje sobie sprawy. Jednak zdaniem Pawła Kowalskiego z firmy Cloudware Polska, brak nawet najmniejszego z nich może doprowadzić do sytuacji, gdy bank czy ubezpieczyciel nie będzie w stanie zarabiać pieniędzy lub będzie ponosił wymierne straty, nie zdając sobie nawet z tego sprawy.

– Dla biznesu najważniejsze są zyski, bo taka jest natura prowadzenia każdego przedsięwzięcia. Biznes w branży finansowej chce, by skarbiec był pełny, a środki systematycznie przyrastały. Niestety czasami zapomina, że skarbiec w dzisiejszych czasach to nie jest sejf wypełniony gotówką, ale potężna baza danych, dzięki której możliwe jest przetwarzanie wszelkich informacji – uważa Paweł Kowalski, dyrektor Działu Wdrożeń firmy Cloudware Polska. – W rozliczeniach międzybankowych gotówka przestaje mieć znaczenie, ponieważ wszelkie rozliczenia odbywają się drogą elektroniczną za pośrednictwem banku centralnego na zasadzie winien/ma. Klasyczne rozliczenia wynikają jedynie z różnicy tych rachunków. Tak więc już od dawna pomiędzy bankami nie przepływają pieniądze, ale dane o pieniądzach.

Od dawna wiadomo już, że w nowoczesnym banku rola IT jest nie do przecenienia. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż dla wielu osób decyzyjnych na niektórych rozwiązaniach IT można zaoszczędzić, głównie dlatego, że – jak uważają – nie przynoszą one bezpośredniej korzyści firmie, bo… nie widać efektów ich działania. To jednak mylny sposób rozumowania, ponieważ wiele aplikacji – szczególnie analitycznych i monitorujących – stanowi podstawę działania wszystkich systemów, choć z punktu widzenia użytkownika są niezauważalne.

– Niezawodność i dostępność systemów to – jak wiadomo – podstawa działania wszelkich rozwiązań teleinformatycznych, szczególnie w instytucjach finansowych, którym klienci muszą ufać w sposób szczególny – tłumaczy Paweł Kowalski. – Budujemy więc zaawansowane i redundantne rozwiązania, które mają nam gwarantować nieprzerwaną pracę nawet w przypadku awarii jednego z elementów. Ale dzisiaj możliwość szybkiego zlokalizowania i usunięcia awarii to za mało. Teleinformatyka oferuje narzędzia, które pozwolą awarię tę przewidzieć i zareagować, zanim nastąpi.

Jednym z narzędzi, które zostało przygotowane do takich właśnie działań, jest IBM Operations Analytics – Predictive Insights. Zajmuje się ono analizą środowiska teleinformatycznego w przedsiębiorstwie pod kątem występowania w nim różnych anomalii. Pomaga we wczesnym wykrywaniu błędów i przewidywaniu problemów z aplikacjami, oprogramowaniem pośrednim lub infrastrukturą, zanim jeszcze odbiją się one na świadczonych usługach. Eliminuje ewentualne przestoje i przyczynia się do zwiększenia ogólnej wydajności usł...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI