Technologie i Techniki: Jak obniżyć koszty w okresie spowolnienia gospodaeczego?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2009.05.foto.81.a.150xRedakcja Miesięcznika Finansowego "BANK" zorganizowała debatę nt. możliwości optymalizacji kosztów w banku - poza metodami polegającymi na optymalizacji zatrudnienia, która stała się także okazją do spotkania managementu banków z przedstawicielami firm outsourcingowych działających na rzecz sektora bankowego.
Partnerami medialnymi wydarzenia były Bankier.pl oraz TVN CNBC.

Rafał Katarzyński,
Robert Azembski.

W debacie wzięli udział (w kolejności alfabetycznej):
Marek Augustyniak,p.o. dyrektora Departamentu Infrastruktury Informatycznej PKO BP Bank Polski SA; Robert Azembski, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”; Krzysztof Dobrowolski, dyrektor polskiego oddziału firmy Tandberg; Janusz Grobicki, ekspert Centrum im. Adama Smitha, zastępca redaktora naczelnego „Miesięcznika Finansowego BANK; Paweł Nowak, partner w firmie Carrywater Consulting; Krzysztof Masłowski dyrektor Sprzedaży i Marketingu Arteria SA; Mariusz Olczak, dyrektor zarządzający Pionem Informatyki w Banku Pocztowym; Piotr Sobolewski, dyrektor Departamentu Teleinformatyki w Banku BGŻ;Tomasz Zyśko, dyrektor zarządzający kierujący Pionem Sprzedaży Detalicznej PKO BP Bank Polski SA

 

Robert Azembski:

Witam Państwa na debacie „Miesięcznika Finansowego BANK” poświęconej kwestii optymalizacji kosztów w bankach, witam przedstawicieli banków oraz firm outsourcingowych dla sektora bankowego, a także przedstawicieli mediów patronujących naszemu spotkaniu. Spotkaliśmy się po to, żeby w pewnym sensie zaprzeczyć rozpowszechniającemu się mniemaniu o bankach, że w sytuacji spowolnienia gospodarczego banki reagują, obniżając koszty tylko w jeden sposób – poprzez redukcję personelu. Będziemy rozmawiać o tym, jakie istnieją metody zidentyfikowania centrów kosztowych w bankach oraz optymalizacji tych kosztów. Spróbujmy także dokonać oceny przydatności i efektywności implementowanych w bankach systemów informatycznych.

 

Paweł Nowak:

Zanim może przejdziemy do oceny opłacalności systemów informatycznych w bankach, przyjrzyjmy się, w jaki sposób te systemy powstają, jakie zasady stosujemy przy uruchamianiu projektów, których celem jest dostarczenie systemu. Koszty w informatyce zawsze można ciąć, ale trzeba pamiętać, że systemy pracują w banku dla biznesu. Raczej należałoby zadać pytanie: jak dzisiaj informatyka współpracuje z biznesem? Czy IT świadomie i prawdziwie świadczy usługi dla biznesu i czy współpraca pomiędzy IT i biznesem jest efektywna? W okresie spowolnienia gospodarczego IT musi odpowiedzialnie i świadomie zweryfikować, ale wspólnie z biznesem efektywność i wymagany poziom świadczonych biznesowi usług. Zakładając, że IT współpracuje efektywnie z biznesem na co dzień w czasach pozakryzysowych, niewiele się powinno zmienić obecnie. To dlatego, że jeśli organizacja w „dobrych czasach” była właściwie ustawiona, jeżeli portfolio produktów było właściwie zarządzane, to spowolnienie gospodarcze nie musi prowadzić do zmian w strategii organizacji, do podejmowania radykalnych decyzji dotyczących IT w instytucji finansowej. Oczywiście trafność takich decyzji zależy właśnie od jakości współpracy biznesu z IT. Muszą być one podejmowane na podstawie rzetelnie przygotowanych i realnych danych, Sytuacja kryzysowa jest wzywaniem, ale nie jest problemem z punktu widzenia podejmowania właściwych decyzji uzgodnionych pomiędzy IT i wewnętrznych klientem. Skutki decyzji wtedy nie będą zaskoczeniem dla menedżerów instytucji finansowej.

 

Dr Janusz Grobicki:

Kompleksowa automatyzacja procesów jest obecna tylko w ok. 20 proc. banków działających w Polsce. Odwracając te proporcje, należy stwierdzić, że aż 80 proc. banków w żaden sposób nie korzysta z automatyzacji procesów biznesowych. Nadal 1/3 banków komercyjnych ma rozproszone struktury back office, a tylko ok. 20 proc. banków komercyjnych wprowadziło digitalizację dokumentacji. To są dane pochodzące z raportu jednej z renomowanych światowych firm doradczych działających także na polskim rynku, raportu z lutego bieżącego roku. Jeśli zatem ktoś mówi o kryzysie na rynku IT dla przedsiębiorstw w Polsce (a i takie oceny się pojawiają, np. firmy PMR), to wyraźnie widać, że z punktu widzenia głębokości rynku o kryzysie mówić nie można. Digitalizacja i automatyzacja procesów raczkują dopiero w naszych bankach.

Przyjrzyjmy się także, jakie miejsce w strukturze kosztów banków zajmuje sektor IT i telekomunikacyjny. Telekomunikacja to 4,8 proc. kosztów operacyjnych ogółem, IT – 4,7 proc. Koszty osobowe stanowią natomiast 56,5 proc. kosztów operacyjnych ogółem banku. Jak można przeprowadzać potencjalne redukcje kosztów? Jeżeli chodzi o koszty osobowe, bez – uwaga – uciekania się do redukcji personelu, to można zaoszczędzić na nich 5 proc. ogólnej sumy kosztów. Na nieruchomościach – od 15 do 20 proc. Natomiast telekomunikacja daje możliwość zredukowania kosztów od 5 do 10 proc., a IT – również 5-10 proc.. W odniesieniu do pierwszej dziesiątki banków w Polsce możliwe oszczędności ogółem mogą wynieść ok. 115 mln złotych. Zatem potencjalne oszczędności mogą być naprawdę duże, a jest to zadanie nie tylko dla sektora IT, ale także dla samego biznesu w bankach.

 

Piotr Sobolewski

Chcę najpierw odnieść się do tego, co powiedział pierwszy rozmówca. Moim zdaniem zarządzanie infrastrukturą IT w dobie kryzysu nie rożni się niczym od zarządzania w czasach normalnych. Trzeba to po prostu robić dobrze, dobrze zarządzać usługami i kosztami. Zarząd banku, pytając, czy działają systemy, czy wspieramy procesy biznesowe, czy realizujemy nowe projekty – zawsze pyta, czy robimy to, optymalizując koszty. Robimy to zawsze dobrze, a kryzys generuje tylko nowe wyzwania i ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI