Technologie: Banki w trendach cyfryzacji

Technologie: Banki w trendach cyfryzacji
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań służących do pozyskiwania danych o klientach, sprawdzających prawdziwość informacji, wspomagających komunikację i promocję. Ilość danych przyrasta w bardzo szybkim tempie, analizy są dokładniejsze, a wraz z rozwojem aplikacji wspierających budowanie wizerunku oraz promocję marki banki mają większe szanse na dotarcie z komunikacją w odpowiednim czasie, a co najważniejsze - w odpowiednim kontekście i miejscu. Z punktu widzenia banku nie było do tej pory korzystniejszych uwarunkowań do precyzyjnego tworzenia przewagi konkurencyjnej.

Dorota Zielińska

Konsumenci używają różnorodnych urządzeń podłączonych do internetu – takich jak komputery stacjonarne, smartfony, tablety, laptopy – do tego, aby porównywać oferty, szukać inspiracji i pomocy, a w konsekwencji podejmować decyzje zakupowe. Zostawiają przy tym wiele informacji o sobie, swoich zainteresowaniach, potrzebach, otoczeniu – cyfrowe ślady. Szeroki dostęp do sieci oraz wysoka penetracja rynku urządzeniami typu smart sprawia, że organizacje niemal każdego dnia uzyskują wgląd do nowych zasobów danych oraz możliwości poznawania swoich obecnych i potencjalnych klientów. Są one coraz dokładniejsze i bardziej wyszukane, dzięki czemu pozwalają stworzyć pełniejszy obraz grupy docelowej. Ta wiedza potrzebna jest przede wszystkim do tego, aby odpowiedzieć na pytanie, kim jest klient i dlaczego dokonuje zakupu.

Powód, dla którego konsument zakłada lokatę, podpisuje umowę prowadzenia rachunku, czy zaciąga wieloletnie zobowiązanie finansowe pod zastaw mieszkania jest znacznie ważniejszy niż to, co i dlaczego organizacje chcą mu sprzedać. Zaciągając kredyt, klient myśli przede wszystkim o sobie, ma przed oczami wymarzone wakacje, przytulny dom, nowy samochód lub inny ważny powód, dla którego przyszedł do banku…, zaś bank jest narzędziem realizacji potrzeb, a nie potrzebą samą w sobie. Należy zatem wiedzieć jak najwięcej o kliencie, czego chce, bądź może chcieć, co mu się podoba, co lubi, co go interesuje, gdzie najczęściej bywa, na jakie formy wpływu jest podatny, by zaraz po rozpoznaniu potrzeb zadbać o zbudowanie sympatii i zaufania. Trudno sobie wyobrazić, że można zjednać sobie klienta, jeśli nie trafia się do jego wewnętrznego ja. Mówić o tym, co interesuje rozmówcę, to fundament komunikacji. A trzeba przy tym pamiętać, że w dobie cyfrowej rewolucji, dostępności nowoczesnych narzędzi i aplikacji, które personalizują przekaz można pokazywać klientom dobrze skrojone i dobrane do ich preferencji treści.

Autorka jest ekspertem ds. komunikacji wielokanałowej w Banku Ochrony Środowiska. Zajmuje się strategią obecności banku w internecie (szczególnie w mediach społecznościowych). Prowadzi badania naukowe dotyczące strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych, konwergencji wielokanałowych usług i produktów bankowych.

Daleko szukać nie trzeba, Facebook ma wbudowany moduł statystyczny, z którego dowiedzieć się można np., które strony są powiązane z grupą odbiorców danego fanpage. Inaczej rzecz ujmując, widać, jakie rodzaje fanpage odwiedzają i lubią fani banku. Wychodząc z założenia, że ludzie personalizują swoje profile w mediach społecznościowych, można łatwiej trafić w preferencje komunikacyjne klientów. Mówienie o tym, co ich interesuje, przynosi korzyści obydwu stronom. Większe poczucie komfortu ze strony klienta, bo reklamy, które za nim podążają nie są przytłaczające, skoro odpowiadają na jego potrzeby oraz mniejsze koszty dla banku, bo reklama lokaty nie jest pokazywana komuś, kto chce wziąć kredyt hipoteczny. Warto w tym miejscu zaznaczyć jeszcze jedną korzyść dla organizacji – im większa wiedza na temat klienta, tym większa szansa na kształtowanie jego postawy wobec banku.

Co do zasady, odpowiednią komunikacją można przyciągnąć uwagę. Jeśli spodoba się odbiorcy i przyswoi sobie jej treść, bank zdobędzie nie tylko jego zainteresowanie, ale po pewnym czasie także zaufanie. Od tego już krok do zmiany klienckiej opinii, której efektem będzie pożądane zachowanie. Możliwości wykorzystania danych dostarczanych przez aplikacje, takie jak np. Facebook, jest dużo. Poza samymi kanałami są również narzędzia wspierające, których zadaniem jest poszerzanie możliwości analizy i promocji w nowych mediach. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że na rynku jest klęska urodzaju. Istotny jest ich odpowiedni dobór oraz sposób wykorzystania. Nie wymyślono do tej pory algorytmu, który samodzielnie wykonuje wszystkie czynności – od analizy po egzekucję, należy zatem nauczyć się, jak efektywnie ich używać.

Ciekawostka: „Zobacz jak inni Cię widzą” Można się zastanawiać, jak wiele informacji przekazujemy każdego dnia, podróżując po sieci. Otóż polski naukowiec, dr Michał Kosiński opracował algorytm, który na podstawie konta na Facebooku tworzy profil psycho-demograficzny jego właściciela. Podążając za zasadą „You Are What You Like!” na podstawie aktywności, ulubionych filmów, muzyki, książek tworzy obraz złożony z cech osobowych, inteligencji czy orientacji seksualnej. Wykonanie takiego testu może zaskoczyć podwójnie, trafnością wyniku i obszernością informacji, którą zostawiamy w sieci w postaci cyfrowego śladu. https://applymagicsauce.com

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI