System opodatkowania firm w Polsce uniemożliwia budowanie klasy średniej. Raport ZPP

System opodatkowania firm w Polsce uniemożliwia budowanie klasy średniej. Raport ZPP
Fot. stock.adobe.com/Brian Jackson
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Obowiązujący z Polsce system opodatkowania przedsiębiorstw, w którym najmniejsze firmy płacą proporcjonalnie w stosunku do przychodu dużo wyższe podatki, niż firmy duże jest absurdalny i uniemożliwia budowę klasy średniej, wynika z raportu Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Związek postuluje rozszerzenie formuły ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na wszystkie osoby fizyczne, prowadzące działalność gospodarczą oraz zastąpienie podatku CIT podatkiem przychodowym.

#ZPP: z uwagi na niesprawiedliwy i nieefektywny system opodatkowania firm w Polsce, konieczne jest szybkie podjęcie działań naprawczych #podatki #firmy @ZPPnetpl

„Z uwagi na dalece niesprawiedliwy i nieefektywny system opodatkowania firm w Polsce, konieczne jest szybkie podjęcie działań naprawczych. Związek postuluje rozszerzenie formuły ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na wszystkie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz zastąpienie podatku CIT podatkiem przychodowym. Wygenerowane w ten sposób wpływy budżetowe można byłoby z powodzeniem przeznaczyć na zmniejszenie klina podatkowego obciążającego wynagrodzenia pracowników” – czytamy w komunikacie.

Firmy w Polsce opodatkowane na kilka możliwych sposobów

Firmy w Polsce są opodatkowane na kilka możliwych sposobów. Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi płacą podatek PIT w ramach skali podatkowej, podatku liniowego, ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo karty podatkowej, podczas gdy przedsiębiorcy będący spółkami prawa handlowego płacą CIT. Dodatkowo, osoby fizyczne obciążone są składkami na ubezpieczenia społeczne w stałej minimalnej wysokości.

„System powoduje, że malutki przedsiębiorca osiągający przychód w wysokości 3 tys. złotych, płaci w daninach dużo większą cześć tego przychodu, niż firma generująca kilkaset tysięcy złotych miesięcznie. To oczywisty absurd. Nie możemy obciążać przychodów najmniejszych przedsiębiorców klinem w wysokości kilkudziesięciu – w skrajnych przypadkach nawet 60%. Ten stan rzeczy przypomina strukturę kolonialną i uniemożliwia rozwój przedsiębiorczości w Polsce” – ocenił prezes Grupy Atlas Henryk Siodmok, cytowany w komunikacie.

Niewielka grupa korzysta z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Eksperci ZPP zwracają uwagę na fakt, że z najprostszej formy rozliczania podatku dochodowego dla przedsiębiorców, czyli ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – ze względu na liczne wyłączenia dotyczące rodzaju prowadzonej działalności, czy też osiąganych przychodów – skorzystać może relatywnie niewielka grupa podmiotów.

„Jest to o tyle zaskakujące, że ryczałt jest formą atrakcyjną dla przedsiębiorców z uwagi na jej prostotę, a jednocześnie efektywnie podatnicy ryczałtu płacą proporcjonalnie wyższy podatek, niż podatnicy podatku liniowego. Gdyby wszyscy podatnicy 'liniówki’ rozliczali się za pomocą ryczałtu, budżet mógłby zyskać nawet kilkanaście miliardów złotych” – czytamy dalej.

CIT stracił swoją funkcję fiskalną

Jednocześnie, podatek przeznaczony dla naturalnie największych podmiotów, czyli CIT, całkowicie stracił swoją funkcję fiskalną. Płaci go zaledwie 38% podatników, a za 1/3 wpływów do budżetu odpowiada kilka największych spółek Skarbu Państwa, wskazano.

„Podatek CIT to przykład całkowicie absurdalnej polityki fiskalnej. Płaci go, kto chce, a przeciętna efektywna stawka to znikomy procent przychodu jego podatników. Duże firmy stosują zaawansowane mechanizmy optymalizacyjne i będą to robić dopóty dopóki będą płacić podatek od dochodu, z uwzględnieniem kosztów jego uzyskania, a nie od przychodu” – podkreślił prezes ZPP Cezary Kaźmierczak, cytowany w komunikacie.

Kompleksowa reforma systemu podatkowego jest koniecznością

Jak wskazał sekretarz departamentu prawa i legislacji ZPP Jakub Bińkowski, kompleksowa reforma systemu podatkowego jest koniecznością.

„Model, który proponujemy, jest sprawiedliwy, bo zakłada zmniejszenie obciążenia fiskalnego najmniejszych przedsiębiorców oraz wprowadzenie do systemu podatków niemożliwych do uniknięcia, w miejsce nieprzystających do nowoczesnej gospodarki podatków dochodowych” – podsumował Bińkowski.

Źródło: ISBnews