Święta ’21: strategia oszczędnościowa i większa zachowawczość w wydawaniu pieniędzy

Święta ’21: strategia oszczędnościowa i większa zachowawczość w wydawaniu pieniędzy
Fot. stock.adobe.com/Frog 974
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
88% Polaków planuje spędzić nadchodzące Święta z najbliższą rodziną, jeszcze więcej osób - 92% zamierza spędzić je w swoim mieście. Średnio 44% z nas planuje utrzymać swoje wydatki związane z nadchodzącymi świętami Bożego Narodzenia na ubiegłorocznym poziomie, natomiast zwiększenie wydatków planuje średnio co piąty ankietowany - takie wnioski płyną z badania ING Consumer Survey.

Z raportu Finanse Polaków a Boże Narodzenie wynika, że blisko 70% Polaków sfinansuje wydatki związane z tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia z bieżącego dochodu.

Co czwarta osoba na zakupy świąteczne przeznaczy swoje oszczędności, a prawie co piąta osoba pieniądze specjalnie zaoszczędzone na tę okazję. 11,1% Polaków za zakupy zapłaci kartą kredytową, a na inną formę pożyczki zdecydują się nieliczni.

Mamy mniejszą gotowość do zadłużenia się na ten cel (Święta), co w pewnym stopniu wynika z obecnej sytuacji ekonomicznej

Zwiększenie wydatków na święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok częściej planują osoby w wieku 18 ‒ 24 oraz 55 ‒ 64. Ponad 30% młodych osób (18 ‒ 24 lat) planuje też wydać więcej na prezenty dla swoich najbliższych. Stanowi to znaczącą nadwyżkę na tle populacji ‒ 40% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków, a 25% deklaruje wdrożenie planów oszczędnościowych.

Czytaj także: Świąteczny portfel Polaków 2021: w cieniu pandemii i rosnącej inflacji planujemy zaciskanie pasa; oszczędzać będziemy przede wszystkim na prezentach

Innowacje technologiczne chętnie używane

W efekcie pandemii zmieniły się również zwyczaje zakupowe Polaków i sposób dokonywania płatności. Rośnie popularność wykorzystywania nowinek technologicznych. Owszem, 46% uznaje, że aktualnie częściej płaci kartą, ale aż 1/3 deklaruje częstsze korzystanie z płatności telefonem oraz zegarkiem.

Obserwujemy również wysokie preferencje odnośnie e-commerce, w których 42% z nas wydaje więcej pieniędzy niż przed pandemią. E-commerce stał się nie tylko bezpieczną, ale również wygodną alternatywą robienia zakupów dla ponad 40% Polaków. 

W obszarze zwyczajów zakupowych Polacy będą kupować w trybie „smart shopperów”. Aż 56% planuje zakupy w trakcie promocji lub wyprzedaży.

Czytaj także: Oszczędna Gwiazdka ’21, co piątego Polaka nie będzie stać na wszystkie tradycyjne wydatki

Ograniczane wydatki świąteczne

‒ Analiza aktualnych wyników badań w porównaniu do 2020 roku wskazuje, że konsumenci podchodzą bardziej zachowawczo do wydawania pieniędzy.

O 27% spadła liczba Polaków, którzy swoje wydatki świąteczne planują sfinansować z oszczędności. O 15% spadła też liczba osób, które przy tej okazji planują obciążyć karty kredytowe. Polacy swoje wydatki w głównym stopniu finansują z bieżących dochodów.

Z badania wynika, że mamy mniejszą gotowość do zadłużenia się na ten cel, co w pewnym stopniu wynika z obecnej sytuacji ekonomicznej.

Potrzeba ograniczania wydatków w okresie wzmożonych działań handlowych sprawia, że aż 63,5% Polaków czuje presję otoczenia na wydawanie pieniędzy. Odsetek ten wzrósł ponad dwukrotnie w porównaniu do 2020 roku mówi Stanisław Kijowski, Strategy Director ING Banku Śląskiego, odpowiedzialny również za obszar badań i analiz.

W porównaniu do ubiegłego roku nie zmienił się też ranking najczęściej wybieranych prezentów. Polacy pod choinką najchętniej położą: kosmetyki (36%) odzież (27%), pieniądze (23%), karty podarunkowe (21%) oraz książki (18%).

Obserwujemy (…) wysokie preferencje odnośnie e-commerce, w których 42% z nas wydaje więcej pieniędzy niż przed pandemią

Co ciekawe, mimo wdrażania strategii oszczędnościowych i większej zachowawczości w wydawaniu pieniędzy, Polacy nie zapominają o potrzebujących ‒ niemal 30% z nas  planuje wesprzeć finansowo organizacje charytatywne. Po drugie, aż 30% respondentów zamierza skupić się na prezentach i produktach ekologicznych w okresie świątecznym.

Cały raport można tutaj pobrać.


Badanie ING Consumer Survey  przeprowadzone przez IPSOS w imieniu ING w 7 krajach na ponad 7000 grupie osób w IV kwartale 2021 roku. Próba reprezentatywna dla Polski N=1009

Wykonawca badania: IPSOS. Czas realizacji: listopad 2021roku. Metoda badawcza: wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo (CAWI).

Źródło: ING Bank Śląski S.A.