Świadczenie Dobry Start 300+ , wnioski tylko elektronicznie, wpłaty wyłącznie na rachunki bankowe

Świadczenie Dobry Start 300+ , wnioski tylko elektronicznie, wpłaty wyłącznie na rachunki bankowe
Fot. Stock.adobe.com / Studio Harmony
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejmuje od Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej obsługę świadczenia Dobry Start 300+ na nowy okres 2021/2022. Wnioski o świadczenie będzie można składać tylko drogą elektroniczną, a wypłata świadczenia będzie możliwa jedynie w postaci przelewu na wskazany rachunek bankowy, pisze Sylwia Kowalczyk ze Związku Banków Polskich.

Świadczenie Dobry Start 300+ zostało uruchomione w 2018 roku i wspiera obecnie 4,45 mln dzieci w Polsce. Świadczenie wypłacane jest dla rodzin, których dzieci rozpoczynają rok szkolny i nie przekroczyły 20. roku życia.

Dzieci niepełnosprawne mogą liczyć na finansowe wsparcie aż do ukończenia 24. roku życia, bez względu na to, czy nauka przebiega w trybie dziennym czy zaocznym.

Podobnie jak w przypadku 500+, wniosek o świadczenie Dobry Start można składać za pośrednictwem banków, przez portal emp@tia oraz za pośrednictwem PUE ZUS. 

Do tej pory organem prowadzącym było Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Obecnie obsługę świadczenia przejmuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Poniższe zestawienie pokazuje ostatnie lata wnioskowania drogą elektroniczną o świadczenie Dobry Start:

300 plus, tabela
Źródło: ZBP

Z powyższych danych wynika, że na okres świadczeniowy 2020/2021 aż 82,62% wniosków złożonych drogą elektroniczną zostało wysłanych przez aplikacje bankowe.

Najchętniej więc wybieraną przez rodziny drogą wnioskowania jest bankowość elektroniczna. Klienci doceniają to rozwiązanie, ponieważ jest szybkie i bezpieczne.

Co nowego w świadczeniach Dobry Start?

W bieżącym, 2021 roku nastąpi kilka zmian związanych z wypłatą świadczenia. Zmiany będą miały głównie na celu optymalizację procesu obsługi świadczeń i redukcję ponoszonych kosztów na obsługę tego zadania.

Wszystkie wnioski będą musiały zostać złożone w formie elektronicznej

Pierwszą zmianą, która będzie miała miejsce to zamiana organu obsługującego to świadczenie. Do tej pory organem prowadzącym było Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Obecnie obsługę świadczenia przejmuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z uwagi na to, że ZUS dysponuje odpowiednimi systemami informatycznymi i zasobami ludzkimi oczekiwane jest, że świadczenia zostaną wypłacone w efektywny sposób.

Obligatoryjne będzie wskazanie numeru rachunku bankowego przez wnioskodawcę, na który świadczenie zostanie przelane

Kolejną ważną zmianą jest forma składania wniosków. Do tej pory ogromna liczba rodzin wnioski składała w formie papierowej. Nie będzie to już możliwe ‒ wszystkie wnioski będą musiały zostać złożone w formie elektronicznej. Możliwe ścieżki to: aplikacje bankowe, portal emp@tia lub za pośrednictwem PUE ZUS.

Zmianie ulegnie również sposób wypłaty świadczenia. Osoby, które do tej pory pobierały gotówkę, bądź korzystały z formy przekazu pocztowego nie będą mogły już tego zrobić. Obligatoryjne będzie wskazanie numeru rachunku bankowego przez wnioskodawcę, na który świadczenie zostanie przelane.

Za pośrednictwem systemów bankowych złożyć będą mogli wnioski jedynie rodzice, gdyż tylko taki rodzaj wniosku będzie dostępny. Natomiast np. domy dziecka wnioskować będą mogły o świadczenie za pośrednictwem ZUS.

Jakie terminy?

Wnioski będzie można składać od 1 lipca 2021 roku.

Termin na złożenie wniosku minie wraz z końcem listopada 2021 roku.

Za pośrednictwem jakich banków będzie można złożyć wniosek o wypłatę świadczenia?

Do udziału w projekcie zgłosiły się te same banki, które brały w nim udział również w roku szkolnym 2020/2021. Należą do nich:

Alior Bank S.A.

BNP Paribas S.A.

Bank Millennium S.A.

Bank Pekao S.A.

Bank Pocztowy S.A.

Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.

Credit Agricole Bank Polska S.A.

Getin Noble Bank S.A.

ING Bank Śląski S.A.

mBank S.A.

Nest Bank S.A.

PKO Bank Polski S.A.

SGB-Bank S.A.

Santander Bank Polska S.A.

Ponadto wnioski będą przyjmować również SKOK Śląsk, KASA Stefczyka

oraz będzie je można złożyć przez portal emp@tia i PUE ZUS.

Dla ZUS taniej jest na konto

W lutym br. ogłoszono prace i zbierano opinie do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, w którym przewidywano wypłaty świadczeń z ZUS głównie na konta bankowe świadczeniobiorców. Projekt został wstrzymany i teraz ruszył ponownie, ale nie zdecydowano się już w nim promować wypłat świadczeń tylko na konto w banku. Dla ZUS wypłaty tylko na konta bankowe to znaczące oszczędności.

Jak mówi Grzegorz Dyjak z biura prasowego ZUS, coraz więcej świadczeniobiorców posiada konto w banku. ZUS przekazuje prawie 75% świadczeń na rachunki osobiste klientów (dane za marzec 2021). Oznacza to, że z ok. 9,1 mln świadczeniobiorców już 6,7 mln otrzymuje pieniądze na rachunek bankowy. Pozostali, jak dawniej, co miesiąc oczekują listonosza. Coraz więcej spośród 6,2 mln emerytów otrzymuje swoje świadczenie na konto bankowe. Tzw. wskaźnik ubankowienia emerytów cały czas rośnie i obecnie wynosi 77,1%. W przypadku nowo przyznanych emerytur wskaźnik ten jest zdecydowanie wyższy, ponieważ wynosi ponad 82%. Równie wysoki, bo powyżej 86%, jest udział świadczeń krótkoterminowych (zasiłków) wypłacanych na rachunki bankowe.

Z drugiej strony ostatnie wypowiedzi prezesa NBP broniące gotówki i jej używania na rynku zapewne były elementem, który przeważył za pozostawieniem swobodnego wyboru sposobu pobierania świadczenia.

Sylwia Kowalczyk
Sylwia Kowalczyk, Związek Banków Polskich. Źródło: ZBP

Źródło: aleBank.pl