Strefa VIP: Polaków portret konsumencki

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Na przeglądanie serwisów informacyjnych i prasy poświęcamy średnio pół godziny dziennie. Jednak co trzeci z nas czyta wiadomości prawie godzinne każdego dnia. Co ciekawe, porzuciliśmy prasę codzienna, tygodniki i miesięczniki na rzecz internetu.

Marcin Wroński

Tak przynajmniej wynika z badan przeprowadzonych przez rme upday Polska. Polacy jako konsumenci informacji nie są zbyt systematyczni, jednak cechuje ich świadomość technologiczna i duża ciekawość świata. Preferują wydarzenia z kraju, ale niekoniecznie jest to klasyczna poranna prasówka. Ponad połowa badanych deklaruje, że informacje przegląda w godzinach pracy lub wieczorem. Newsy czytamy przede wszystkim on-line. Ponad 83 proc. respondentów wskazało ten kanał informacyjny, co pokazuje jej znaczna przewagę nad codzienna prasa (30,5 proc.), tygodnikami oraz miesięcznikami (21,8 proc.).

Jeśli chodzi o tematy, które preferujemy, można powiedzieć, że to dość szerokie spektrum, a od mediów oczekujemy nie tylko rzetelności, ale również rozrywki. Największym zainteresowaniem cieszą się wiadomości krajowe oraz właśnie szeroko pojęta rozrywka. Trzecim najczęściej wskazywanym obszarem tematycznym są informacje ze świata, a zaraz po nich ekonomia, gospodarka i finanse. W tym kontekście widać ciekawe różnice pomiędzy zainteresowaniami kobiet i mężczyzn. Najogólniej rzecz ujmując, Polki są znacznie bardziej zainteresowane rozrywka i kultura. Mężczyźni z kolei, zaraz po aktualnościach z kraju, najwyżej cenią najświeższe wieści ze sportu, który jest druga najczęściej wskazywana kategoria. Dla badanych kobiet natomiast drugim najważniejszym tematem okazała się rozrywka.

Popularne typy konsumentów informacji

Usredniony obraz Polaka jako konsumenta mediów stanowi dobry punkt wyjścia do pokazania charakterystycznych typów konsumentów mediów, występujących licznie w polskim społeczeństwie. Typy zostały zdefiniowane na podstawie doboru mediów, z jakich korzystają należące do nich osoby, kategorii tematycznych, którymi są one zainteresowane oraz parametrów demograficznych.

Uppies – 27,9 proc.

Grupa określana mianem Yuppies, terminem pochodzącym od angielskiego Young Urban Professionals, czyli młodych miejskich profesjonalistów, budzi w Polsce wiele skojarzeń, choć samo określenie wychodzi dziś z użycia i ma wiele negatywnych konotacji. O Yuppies mówiło się najwięcej w latach 90. ubiegłego stulecia, kiedy nad Wisłę przywędrowały wraz z wolnym rynkiem i wielkimi korporacjami nowe trendy dotyczące szeroko pojętego stylu zżycia. Młodzi, ambitni, nastawieni na karierę zawodowa, zawsze zajęci, w ciągłym biegu – tacy byli przedstawiciele tej grupy. Te osoby maja obecnie 40-50 lat, w większości nadal są aktywne zawodowo i tworzą najliczniejsza grupę spośród wyróżnionych przez autorów badania. Z terminu Yuppie zdecydowano się jednak usunąć „Y”, gdyż przymiotnik young (ang. ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI