Średnie firmy najbardziej zmotywowane do organizowania szczepień

Średnie firmy najbardziej zmotywowane do organizowania szczepień
Fot. stock.adobe.com / Tomasz Warszewski
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Już co piąta firma średniej wielkości deklaruje chęć utworzenia punktu szczepień na terenie swojego zakładu. W dużych przedsiębiorstwach taki plan zgłasza 16% respondentów, a w małych 13%. Ponadto co czwarty pracodawca planuje akcje informacyjne, rekomendujące pracownikom szczepienia na COVID-19, a 14% uzależnia od tego powrót do biura - wynika z najnowszego "Barometru Polskiego Rynku Pracy" Personnel Service.

Eksperci firmy wskazują, że gotowość firm do uczestniczenia w narodowym programie szczepień przyczyni się do przyspieszenia tempa jego realizacji i zwiększy efektywność wykorzystania szczepionek.

Pozytywnym sygnałem jest to, że nie tylko największe, ale również mniejsze firmy, są gotowe szczepić pracowników

– Nie ma przepisu w prawie pracy mówiącego o tym, że pracownik jest zobowiązany do zaszczepienia się. Pracodawca może jednak zachęcać i informować, a nawet umożliwić szczepienia w miejscu pracy. I wiele wskazuje na to, że tak się właśnie stanie. Ostatnie doniesienia związane z umożliwieniem przeprowadzenia szczepień na terenie zakładów pracy wzbudziły wielkie zainteresowanie.

Firmy są gotowe na to, żeby umożliwić pracownikom szczepienia, bo to podnosi bezpieczeństwo wszystkich zatrudnionych i jest warunkiem powrotu do normalności. Pozytywnym sygnałem jest to, że nie tylko największe, ale również mniejsze firmy, są gotowe szczepić pracowników – mówi Krzysztof Inglot, Prezes Zarządu Personnel Service.

Czytaj także: Do 2022 roku wszyscy chętni będą zaszczepieni – opinia przedstawicielki WHO w Polsce

Firmy chcą umożliwiać pracownikom szczepienia

Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami, w drugim kwartale 2021 roku szczepienia na terenie zakładów pracy będą mogły przeprowadzić te firmy, w których przynajmniej 500 osób będzie chciało się zaszczepić.

14% spośród wszystkich firm planuje tworzenie punktów szczepień na terenie swoich zakładów pracy. Największe zainteresowanie wyrażają średnie przedsiębiorstwa (20%)

Okazuje się jednak, że to średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające od 50 do 249 osób, mają największą motywację do zaszczepienia swojej załogi.

Z najnowszych danych „Barometru Polskiego Rynku Pracy” wynika, że 14% spośród wszystkich firm planuje tworzenie punktów szczepień na terenie swoich zakładów pracy. Największe zainteresowanie wyrażają średnie przedsiębiorstwa (20%), następnie te zatrudniające powyżej 250 pracowników (16%), a na końcu małe (13%).

Michał Dworczyk, pełnomocnik rządu ds. szczepień zapewnił jednak, że jeśli szczepionek będzie odpowiednio dużo, będą one dostarczane nie tylko do największych, ale również do mniejszych firm.

Czytaj także: Koronawirus w Polsce: rząd od 12 kwietnia uruchamia szczepienia populacyjne, będą organizowane m.in. w zakładach pracy i aptekach

Covid-19: firmy będą rekomendować szczepienia

Bez względu na wielkość firmy, większość pracodawców chce podnosić świadomość pracowników dotyczącą szczepień – 14% przedsiębiorców od szczepień pracowników uzależnia powrót do biura, 27% planuje akcje informacyjne z rekomendacją szczepień, a 16% chce rekomendować szczepienia, ale nie planuje na razie żadnych akcji informacyjnych.

Największą motywację do rekomendowania szczepień mają firmy z sektora handlu. Już 38% z nich będzie wdrażać akcje informacyjne

Co trzeci pracodawca jest natomiast zdania, że szczepienia to indywidualna decyzja każdego pracownika i nie zamierza w nią ingerować.

Największą motywację do rekomendowania szczepień mają firmy z sektora handlu. Już 38% z nich będzie wdrażać akcje informacyjne. Natomiast w przemyśle 31% firm od szczepień pracowników uzależnia pełny powrót do biura.

Czytaj także: Skimmery Bluetooth, nowe oszustwa na szczepienia poza kolejką – cyberprzestępczość w czasie pandemii

Źródło: Personnel Service