Sposób Polaków na inflację: poszukiwanie rabatów i promocji, ale nie ochrony oszczędności

Sposób Polaków na inflację: poszukiwanie rabatów i promocji, ale nie ochrony oszczędności
Fot. stock.adobe.com/Pormezz
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Czy inflacja zmieniła nasze podejście do pieniędzy? - pod takim tytułem Credit Agricole Bank Polska przeprowadził badania dotyczące postaw Polaków wobec oszczędzania, inwestowania i zarządzania finansami.

Badania pokazały, że mimo wysokiej inflacji aż 54% z badanych Polaków ocenia swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą.

Jednak prawie połowa Polaków odczuwa pogorszenie swojej sytuacji finansowej, a 70% odczuwa obawy i niepokój związany z tym, co przyniesie przyszłość.

„Żyjemy w erze kryzysów. Pierwszym widocznym momentem załamania porządku świata była Pandemia COVID-19, po chwilowym uspokojeniu sytuacji nastąpił wybuch wojny na Ukrainie, w końcu – odczuwalna niemal dla każdego Polaka – inflacja. Rośnie również świadomość kryzysu klimatycznego, który przecież rozgrywa się w tzw. tle od długiego czasu. Wszystko to powoduje, że Polacy widzą przyszłość finansową w ciemnych barwach” – komentuje wyniki badań  Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. Badań i Analiz Rynku w Credit Agricole.

Niskie zainteresowanie ochroną oszczędności

Zdecydowana większość badanych wskazuje w badaniu, że stara się lepiej planować domowe finanse (78%) oraz przynajmniej od czasu do czasu odkłada jakąś kwotę na oszczędności (64%).

Ponad 60% mówi o ograniczaniu codziennych wydatków i odkładaniu większych zakupów na bardziej sprzyjający czas.

Polacy mają poczucie, że powinni się przygotować na kolejne trudne miesiące, a może nawet lata – 68% zgadza się ze stwierdzeniem, że czasy są niepewne i trzeba oszczędzać jak najwięcej.

Jednak tylko mniej niż 1/3 Polaków szuka opłacalnych sposobów pomnażania oszczędności, a 51% w ogóle nie szuka informacji o oszczędzaniu i zarządzaniu pieniędzmi.

Niecałe 60% osób deklaruje, że nie używa żadnych narzędzi do zarządzania budżetem, mimo, że są świadomi, że tym budżetem powinni zarządzać uważniej.

W poszukiwaniu rabatów i promocji

„Wszystkie te dane wskazują na to, że trudno nam diametralnie zmienić swój stosunek do zarządzania pieniędzmi i oszczędzania, nawet jeśli zdajemy sobie sprawę, że to najbardziej rozsądne działanie. Polacy posiadają pewne oszczędności, ale zarządzanie nimi ma charakter raczej pasywny” – mówi Katarzyna Kierzkowska.

Oszczędzone środki przeważnie są deponowane na koncie oszczędnościowym, albo na koncie ROR. Z pośród badanych 23% deklaruje, że przechowuje oszczędności w domu.

Reakcją zdecydowanej większości Polaków na inflację jest poszukiwanie rabatów i promocji. Ponad 78% badanych zadeklarowało, że szuka rabatów i promocji nawet jeśli wymaga to od nich czasu i wysiłku.

„Oznacza to, że dla dużej części Polaków oszczędzanie to nie tyle pomnażanie środków, co poszukiwanie sposobów na to by wydać mniej, tak by móc utrzymać standard życia na podobnym poziomie jak przed nadejściem inflacji.” – podsumowuje ekspertka Banku Credit Agricole.

Ankieta CAWI – Ankieta realizowana na panelu internetowym Ariadna, Sierpień 2022, próba ogólnopolska reprezentatywna, wiek: 18+, N=1043.

Źródło: Credit Agricole Bank Polska S.A.