Rynek Finansowy | Rynek dla ubezpieczycieli nowe perspektywy dla banków

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Ekspansja ubezpieczycieli w kierunku produktów oszczędnościowych i możliwa współpraca z sektorem bankowym w tym zakresie były jednym z tematów debaty zatytułowanej "W poszukiwaniu wzrostu i rentowności - źródła oszczędności i nowych przychodów", zorganizowanej w ramach VII edycji Insurance Forum.

Konrad Machowski

W dyskusji, prowadzonej przez Ryszarda Grzelaka – prezesa Europ Assistance Polska wzięli udział: Adam Antczak – ekspert Związku Banków Polskich, Marcin Warszewski – dyrektor generalny Liberty Ubezpieczenia, dr Ewa Wierzbicka – pracownik naukowy SGH i arbiter Sądu Polubownego przy Rzeczniku Finansowym, Paweł Zylm – członek zarządu BRE Ubezpieczenia oraz Agnieszka Żołędziowska-Kulig – dyrektor generalna AIG Europe Limited

Poprawa wskaźnika penetracji rynku zwłaszcza w ubezpieczeniach na życie, zwiększenie świadomości ubezpieczeniowej, budowanie relacji z klientem, zakończenie wojny cenowej w ubezpieczeniach komunikacyjnych, przy braku dostatecznego wsparcia ze strony organów państwa i nadzoru finansowego dla tworzenia długofalowej polityki rozwoju rynku – to, zdaniem uczestników debaty, były największe wyzwania dla sektora w 2015 r. Największy niewykorzystany potencjał drzemie w rynku konsumenckim; zdaniem dr Ewy Wierzbickiej jest on znacznie wyższy aniżeli aktualny wskaźnik penetracji ubezpieczeniowej w tym segmencie.

Klucz do rynku konsumenckiego

Jak zachęcić Kowalskiego, by się ubezpieczał? Paneliści byli zgodni co do jednego: wojna cenowa prowadzi cały rynek na manowce. Na to niebezpieczeństwo zwrócił niedawno uwagę nawet KNF, apelując do towarzystw ubezpieczeniowych o racjonalne kwotowanie produktów i niesprzedawanie ich poniżej kosztów, co zdaniem nadzorcy grozi bezpieczeństwu sektora. Głównym beneficjentem tej rywalizacji nie jest bowiem ani ubezpieczyciel, ani klient – tylko pośrednicy, w szczególności coraz bardziej rozbudowane multiagencje. – Czy rzeczywiście w interesie klienta jest, żeby cieszyć się niską ceną kosztem jakości? – zapytał przedstawiciel Liberty Ubezpieczenia. Uczestnicy debaty byli zgodni co do jednego: wyeliminowanie wojny cenowej nie będzie łatwe. – Nie wierzę w żadne solidarne zmiany podejścia, dlatego że wszyscy jesteśmy przedsiębiorcami. Dopóki nam się opłaca, to – niestety – będziemy stosować własne cenniki – stwierdziła dyrektor generalna AIG Europe Limited. Na ten sam aspekt zwrócił uwagę Paweł Zylm, przypominając, że ubezpieczyciele mają olbrzymią swobodę w kształtowaniu cen swych produktów

Alternatywnym kierunkiem zwiększania konkurencyjności na rynku ubezpieczeniowym może być rozszerzanie oferty o nowe produkty – i nowe obszary ryzyka. – Jest cała gama ryzyk, które mogłyby być ubezpieczone, mogłyby generować zyski dla ubezpieczycieli i ochronę dla ubezpieczonych, a w ogóle nie są brane pod uwagę – przypomniała dr Ewa Wierzbicka. Do takich obszarów należą choćby produkty ubezpieczeniowe produkty inwestycyjno-oszczędnościowe, zabezpieczające perspektywę emerytalną. Jak podkreśliła arbiter Sądu Polubownego przy Rzeczniku Finansowym, stopniowe wycofywanie się państwa z ubezpieczeń społecznych czy zdrowotnych stwarza szansę na wykreowanie w tych obszarach odpowiednich produktów przez podmioty komercyjne. Z tą oceną sytuacji zgodził się Adam Antczak. – Musimy rozwijać produkty oszczę...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI