Rynek finansowy: Pożyczkobiorcy chcą się uczyć

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Edukacja finansowa nie jest najmocniejszą stroną Polaków - potwierdza to wiele krajowych i międzynarodowych badań. Instytucje państwowe i samorządowe starają się poprawić tę sytuację, ale tylko w zakresie niezbędnego minimum. Na szczęście coraz częściej pojawiają się inicjatywy niezależnych firm z sektora finansowego, których celem jest poprawa tego stanu rzeczy. Wynika to z prostej logiki - dla pożyczkodawców wyedukowany klient jest znacznie bezpieczniejszy, bo przez swoją niefrasobliwość nie narobi kłopotów sobie, swojej rodzinie, a także firmie pożyczkowej.

Sławomir Dolecki

Jedną z ciekawszych inicjatyw w ostatnim czasie było uruchomienie przez firmę pożyczkową Wonga programu edukacji finansowej i cyfrowej „Kapitalni.org”.- Dostrzegamy problemy konsumentów na rynku pożyczek – przekredytowanie, stosowanie niewłaściwych produktów pożyczkowych czy nieznajomość zasad bezpieczeństwa on-line. Wynikają one ze złych decyzji, a te z niewiedzy – mówi Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający Wonga w Polsce. – Naszym zdaniem regulacje ustawowe i nadzór nie wystarczą, aby zapewnić konsumentom poczucie bezpieczeństwa na pozabankowym rynku pożyczkowym. Efektywna edukacja, będąca częścią naszego produktu, jest koniecznym uzupełnieniem rozwiązań proponowanych przez regulatora. Jeszcze przed wakacjami firma przedstawiła autorski model efektywnej edukacji finansowej i cyfrowej, będącej – co ciekawe – integralną częścią produktu finansowego. Pod nazwą „Kapitalni.org” połączono edukację finansową skierowaną na realną i mierzalną zmianę nawyków, algorytm dopasowujący kurs do indywidualnego profilu konsumenta oraz system korzyści (niższe ceny pożyczek) motywujący do odpowiedzialnych zachowań finansowych i przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sieci.

Program skierowany jest do wszystkich zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy w zakresie bezpiecznego pożyczania pieniędzy za pośrednictwem internetu. To cenna inicjatywa, biorąc pod uwagę, że według raportu Gemius z ubiegłego roku, popularność pożyczek internetowych rośnie w tempie około 30 proc. rocznie i już co dziesiąty Polak wykazuje zainteresowanie pożyczką zaciągniętą w sieci. A ponieważ pożyczka przez internet to całkowicie zdalna forma pożyczania pieniędzy, praktycznie bez bezpośredniego kontaktu pomiędzy pożyczkobiorcą a pożyczkodawcą, obie strony powinny zachować jeszcze większą czujność i ostrożność.

Stworzony przez Wonga program obejmuje trzy obszary tematyczne: pożyczanie, oszczędzanie i bezpieczeństwo w sieci. Jednak prawdziwą korzyść z nowej inicjatywy będą mieli klienci firmy, bowiem dzięki multimedialnym kursom edukacyjnym oraz testom sprawdzającym zdobytą wiedzę będą zwiększać swoją wiarygodność kredytową, a następnie – spłacając terminowo zobowiązanie – budować pozytywną historię kredytową w BIK. Poza tym, dzięki kolejnym, indywidualnie rekomendowanym kursom, ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI