Rynek finansowy: Kartowe systemy płatnicze w krajach Dalekiego Wschodu

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2016.01.foto.029.a.267xW gospodarce światowej kraje azjatyckie stają się dziś dominującym graczem. Już nie tylko produkuje się tu nowoczesne, zaawansowane technologicznie produkty. Kraje tego regionu, takie jak: Chiny, Korea Południowa i Japonia mają aspiracje, by promować na zewnątrz własne rozwiązania w tym kartowe systemy płatności.

Bohdan Szafrański

To ogromne rynki, na których mieszkają coraz bogatsze społeczeństwa. Na Zachodzie zostały one zdominowane przez dwie największe organizacje zajmujące się wydawaniem kart płatniczych: Visa (przychody w 2014 r. 12,702 mld dolarów) i MasterCard (przychody w 2014 r. 9,473 mld dolarów) tworząc w praktyce duopol. To z punktu widzenia rynku nie jest optymalnym rozwiązaniem. Wśród największych światowych organizacji kartowych wymienia się też: Diners Club, American Express i Japan Credit Bureau (JCB). Nie jest prawdą, że gospodarka światowa, w tym organizacje kartowe, funkcjonują zupełnie autonomicznie i w oderwaniu od polityki. Przekonała się o tym niedawno Rosja, którą dotknęły sankcje związane z przyłączeniem Krymu. Visa i MasterCard zablokowały wtedy transakcje siedmiu rosyjskich banków. W grudniu 2015 r. w Rosji rozpoczęła się emisja kart narodowego systemu płatniczego „Mir” zorganizowanego przez Bank Rosji i Narodowy System Kart Płatniczych (NSKP). Pierwsze emisje tych kart ogłosiły banki: Gazprombank, MDM Bank, Moskiewski Bank Przemysłowy, Swiaz-Bank, RNKB, „Rossija” oraz SMP Bank. W połowie grudnia uczestnikami systemu płatniczego „Mir” było już 35 banków rosyjskich.

Działające i powstające obecnie w wielu krajach lokalne systemy płatności nie mają na celu całkowitego zastąpienia globalnych graczy, ale raczej ograniczenie kosztów ponoszonych przez banki i osiągnięciu dodatkowych zysków. Zupełnie inaczej jest w przypadku chińskiej organizacji kartowej UnionPay powołanej za zgodą Ludowego Banku Chin 26 marca 2002 r. w Szanghaju z udziałem: Industrial and Commercial Bank of China, Agricultural Bank of China, the Bank of China i China Construction Bank. Podaje się, że koncepcja jednolitej chińskiej sieci kart bankowych sięga 1993 r. i „Golden Card Project” promowanego przez ówczesnego prezydenta Jiang Zemina. UnionPay poza dominacją w Chinach wyrasta dziś na globalnego gracza z szybko rozwijającą się siecią akceptacji w ponad 150 krajach (styczeń 2015 r.). Według Nilson Report, karty Union- Pay Debit były najbardziej popularną metodą płatności na świecie w 2014 r., poza pełną dominacją w samych Chinach

Jest jeszcze dużo do zagospodarowania

Jak podają analitycy McKinsey, powołując się na dane Global Financial Inclusion Database (WCIS – World Cellular Information Service) z kwietnia 2015 r. w rozwijających się krajach Azji nadal znaczna część ludności znajduje się poza systemem bankowym. W Indiach jest to 423 mln dorosłych osób, co stanowi 47 proc. populacji. W Chinach – 235 mln (21 proc.), w Indonezji 116 mln (64 proc.), w Wietnamie 49 mln (69 proc.), w przypadku Filipin to 46 mln (69 proc.), Tajlandii 12 mln (22 proc.), a w Malezji 4 mln (19 proc.). Można powiedzieć, że nie wszyscy stanowią atrakcyjny „target” dla banków i organizacji kartowych, jednak to ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI