Rynek finansowy: Czy jest lepiej?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2015.03.foto.018.267xOd 25 grudnia minionego roku obowiązują w Polsce nowe zasady zakupów w sklepach tradycyjnych, w internecie i na pokazach. Ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego porządku prawnego przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy w sprawie praw konsumentów, które będą obowiązywać we wszystkich krajach UE.

Bogdan Szadkowski

Ujednolicenie przepisów powinno ułatwić przedsiębiorcom funkcjonowanie również na rynkach zagranicznych. Nie wchodząc w szczegóły, sprzedawcy – zarówno zawierający umowy sprzedaży w sposób tradycyjny, jak i poprzez internet – mają obowiązek informować o łącznej cenie do zapłaty oraz kosztach zwrotu produktu. Trzeba też uzyskać wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. Warto tu zaznaczyć, że np. za skorzystanie z jakiejś formy płatności (choćby zapłata kartą płatniczą) przedsiębiorca nie może pobrać opłaty przewyższającej poniesione przez niego w związku z taką płatnością koszty (prowizja). Jego odpowiedzialność za rzecz wynosi 2 lata od jej wydania, a 14 dni to czas na ustosunkowanie się do roszczenia klienta. Przy umowach zawieranych na odległość (internet, telefon) konsument ma 14 dni na odstąpienie od nich. Jeżeli nie został o tym poinformowany, to może to zrobić w ciągu 12 miesięcy.

Inne zmiany

Sprzedawca odpowiada za utratę lub uszkodzenie towaru do momentu odebrania go przez konsumenta, chyba że klient sam zaproponował firmę kurierską. Warto zwrócić uwagę, że przy e-zamówieniu z obowiązkiem zapłaty konsument musi wyraźnie potwierdzić, że wie o konieczności zapłaty za usługę/produkt (np. przez czytelne oznaczenie słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”), i to przed zatwierdzeniem transakcji. Obecnie nie jest już możliwe zawarcie umowy wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w czasie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą (treść umowy musi być potwierdzona na papierze lub innym trwałym nośniku – np. e-mail). To ważna zmiana.

Nowością są też umowy na dostarczanie treści cyfrowych. Nie jest to umowa sprzedaży ani umowa o świadczenie usług. Treści cyfrowe to: programy, aplikacje muzyka, nagrania wideo lub e-booki. Jeżeli są zapisane na trwałym nośniku materialnym (płyta CD, DVD), to są traktowane jak inne towary konsumpcyjne. Można taki produkt zwrócić (odstąpić od umowy), ale tylko jeśli nie otwarto zapieczętowanego opakowania. Druga grupa to treści cyfrowe niezapisane na nośniku materialnym (piosenki, filmy itp., treści dostępne w internecie). To są umowy o dostarczanie treści cyfrowych. Prawo do odstąpienia od nich przysługuje tylko pod warunkiem, że konsument nie zaczął korzystać z tych treści (nie pobrał pliku z ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI