Rozmowa z Grzegorzem Zajączkowskim o scenariuszach włączenia bankowości spółdzielczej w proces budowy społeczeństwa i gospodarki cyfrowej

Rozmowa z Grzegorzem Zajączkowskim o scenariuszach włączenia bankowości spółdzielczej w proces budowy społeczeństwa i gospodarki cyfrowej
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Grzegorz Zajączkowski - Doradca w Gabinecie Politycznym Ministra Cyfryzacji

Grzegorz Zajączkowski: Z naszego punktu pomiarowego, z danych, które zbieramy poprzez monitorowanie różnych e-usług widzimy ważną ich rolę nie tylko stricte bankową, ale też społeczną. Banki spółdzielcze zlokalizowane są w tych miejscach, gdzie e-usługi nie są spopularyzowane w sposób znaczący. Województwa wschodnie, podlaskie, lubelskie – procent wykorztsania e-usług w tych regionach jest bardzo niski, a dokładnie w tych miejscach są zlokalizowane banki spółdzielcze, które potrafią pomóc obywatelom dotrzeć do poszczególnych e-usług.

Jeżeli przejrzymy statystykę e-usługi dowód osobisty to z tych regionów wniosków wpływa najmniej. A przecież społeczność z tych regionów musi wymieniać dowody osobiste i banki spółdzielcze mogą być pierwszą bramą do cyfryzacji dla wszystkich obywateli w tym regionie.

Jest kilka scenariuszy podejścia ministerstwa do tej kwestii. Pierwszy to potwierdzenie profilu zaufanego za pomocą systemów informatycznych banków spółdzielczych. Tych systemów jeszcze nie ma i mam nadzieję, że banki spółdzielcze osiągną proces integracji z profilem zaufanym tak, aby użytkownik bankowości elektronicznej banku spółdzielczego mógł się zalogować.

Drugi scenariusz to potwierdzenie profilu zaufanego bezpośrednio w siedzibie banku spółdzielczego na danym terenie. Trzeci proces wykorzystywanie i promocja e-usług w poszczególnych urzędach i stronach internetowych  poszczególnych banków.

Wyobrażam sobie także, że banki spółdzielcze będą pierwszą bramą cyfryzacyjną osób zwłaszcza w regionach wiejskich, gdzie wielkie banki komercyjne nie sięgają, a mieszkają tam użytkownicy, którzy najbardziej potrzebują zwykłej, ludzkiej pomocy, np. osoby starsze powyżej 55+, które nie korzystają praktycznie z e-usług. Banki spółdzielcze mogą im pomóc, bo są najbliżej.

Większość usług e-administracyjnych związana jest np. z identyfikacją. Wyobrażam sobie w przyszłości wykorzystanie tzw. m-dokumentów, czyli dokumentów mobilnych, przez komórkę, w procesie realizacji przez banki spółdzielcze. To jest kolejny scenariusz przyszłości, czyli uznanie przez banki spółdzielcze m-dokumentów.

Kolejną formą jest wsparcie przez banki w e-usługach, które wymagają kontaktu międzyludzkiego. Dowód osobisty jest jedną z takich usług, ale będzie się ich pojawiało coraz więcej. W perspektywie dwóch, trzech lat będziemy mówić o pełnym spektrum w dostępie do admninistracji elektonicznej przez e-platformy. W wielu miejscach będą one wymagały wsparcia bankowego, np. dokonanie wpłaty – nie wszyscy chcą tego dokonywać przez internet. Cały czas pamiętamy o tej grupie osób, która nie chce być w stu procentach internetowa.

Relacja wideo dostępna na kanale youtube

aleBank.pl