Rosną telefoniczne długi seniorów. 80-latek z Elbląga ma do zapłacenia 40 tys. zł

Rosną telefoniczne długi seniorów. 80-latek z Elbląga ma do zapłacenia 40 tys. zł
Fot. stock.adobe.com/Josep M Rovirosa
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Prawie 26 tys. osób po 65. roku życia nie płaci rachunków za telefon. Ich łączna zaległość wpisana do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynosi już prawie 57,6 mln zł.

#BIGInfoMonitor: prawie 26 tys. osób po 65. roku życia nie płaci rachunków za telefon #długi #seniorzy #InfoMonitor @BIGInfoMonitor

Wśród seniorów jest 13 997 kobiet i 11 835 mężczyzn, którzy za niepłacenie za telefon trafili do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Na panie przypada 54 proc. z 57,6 mln zł zaległości seniorów względem operatorów. Średni dług telefoniczny osoby po 65 roku życia wynosi 1 613 zł. Składają się na niego zarówno rachunki za telefon komórkowy jak i stacjonarny.

Z badania zrealizowanego na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że co czwarty senior nie posiada telefonu komórkowego, częściej są to kobiety – bo co trzecia (34 proc.), podczas gdy wśród panów nie ma komórki jedynie co siódmy (14 proc.). Choć należy zauważyć, że w najmłodszej grupie seniorów 65-74 lata rozpowszechnienie telefonów komórkowych wynosi 80 proc. z czego 30 proc. to smartfony. Komórki są zdecydowanie częściej w posiadaniu mieszkańców największych miast (85 proc.) niż wsi (63 proc.).

Grafika o telefonach komórkowych seniorów

Źródło: Badanie Instytut ARC na zlecenie BIG InfoMonitor

Jeśli już 65-latek czy też starszy klient decyduje się na telefon, to aparatem pierwszego wyboru jest telefon z przyciskami. Dwie trzecie dysponuje aparatem z przyciskami, a tylko co trzeci z ekranem dotykowym. Z duchem czasu chętniej idą panowie i smartfonem może się pochwalić – 31 proc. mężczyzn i tylko mniej niż co piąta seniorka (18 proc.). Badani odpowiedzieli też na pytanie: Czy zdarza im się na co dzień korzystać z internetu? 32 proc. przyznało, że tak. I w tym przypadku również widać różnice w zachowaniu w zależności od płci, bo częściej do wirtualnego świata zaglądają mężczyźni (41 proc.) niż kobiety (26 proc.). Internet chętniej wykorzystywany jest także przez osoby z większych miast (ok. 45 proc.) niż ze wsi (22 proc.).

– Pocieszający jest fakt, że seniorzy stanowią tylko 8 proc. wszystkich dłużników telekomunikacyjnych. Najwięcej niepłacących rachunków za telefon przypada na 25 a 34 latków. W tym wieku jest co czwarty wpisany do BIG InfoMonitor dłużnik telekomunikacyjny. Prawie co ósma osoba z kłopotami w spłacie tego rodzaju rachunków nie ma skończonych 24 lat – zaznacza Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor. Dwa razy wyższy jest również przeciętny dług telekomunikacyjny ogółu dłużników wpisanych do BIG InfoMonitor, niż osób po 65 roku życia. Gdy seniorzy mają średnio 1613 zł zaległości z powodu niezapłaconych rachunków telefonicznych, to przeciętna dla wszystkich dłużników telekomów wynosi aż 3 249 zł.

80-latek i 77-latka z tysiącami długu za telefon

Najstarszym dłużnikiem telekomunikacyjnym wśród kobiet jest 77-letnia mieszkanka Bydgoszczy, jej dług sięga 73 tys. zł, zaś wśród mężczyzn jest to 80-latek z Elbląga, którego zadłużenie wynosi 40 346 zł.

UE chce tańszych rozmów międzynarodowych ze względu na seniorów

Właśnie m.in. ze względu na seniorów dzwoniących ze stacjonarnych telefonów do pracujących za granicą dzieci i wnuków Unia chce zrobić drugi krok w obniżkach cen rozmów telefonicznych. Po tym jak w zeszłym roku wprowadziła zrównanie opłat roamingowych za rozmowy i SMS-y na terenie Unii z cenami za rozmowy i SMS-y w kraju w którym zakupiony został telefon (Roam Like At Home), teraz zamierza zrównać ceny połączeń międzynarodowych z krajowymi. Ceny rozmów międzynarodowych w ramach UE są średnio trzykrotnie droższe niż opłaty za połączenia w danym kraju. Są też kraje, gdzie stawka ta jest nawet sześciokrotnie wyższa. Działania Unii miałyby pomóc w szczególności ograniczyć opłaty starszym konsumentów. Na razie zmianom przeciwne są telekomy.

Źródło: Informacja prasowa BIG InfoMonitor