Responsive Web Design, User eXperience, Agile – drogą do nowoczesnych aplikacji

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

140605.konf.400xSzybko rośnie liczba użytkowników internetu, dla których smartfon i tablet są podstawowymi urządzeniami do łączenia się z siecią. Różnorodność: urządzeń, rozmiarów i rozdzielczości wyświetlaczy, systemów operacyjnych, przeglądarek utrudnia przygotowanie stron WWW w taki sposób, by dobrze prezentowały się na każdym urządzeniu. O tym, jak sobie z tym radzić dyskutowali 2 czerwca, uczestnicy konferencji Multiplatform eXperience, zorganizowanej przez firmę Sollers Consulting. W spotkaniu wzięło udział ok. 140 bankowców, ubezpieczyciele i przedstawicieli firm leasingowych. Przesłaniem było, że w branży finansowej dobrze przemyślany i wygodny dla użytkowników interfejs serwisu internetowego jest ważnym elementem w konkurowaniu na rynku.

Responsive Web Design

Metoda projektowania Responsive Web Design (RWD), czyli zapewnienia użytkownikom wygodnego, intuicyjnego sposobu korzystania ze stron WWW bez względu na rodzaj i rozmiary urządzenia, z którego się korzysta, jest coraz bardziej popularna na świecie. W Polsce według danych Google Inc. procent użytkowników smartfonów wzrósł pomiędzy 2012 a 2013 rokiem z 15 do 35%. Szybko rośnie sprzedaż tabletów. Według prognoz IDC w tym roku na świecie zostanie sprzedanych 300 mln urządzeń. Sposób użytkowania urządzeń z małymi ekranami dotykowymi, odmiennymi proporcjami obrazu niż w standardowych komputerach PC lub notebookach powoduje, że znaczny procent użytkowników rezygnuje z korzystania z niektórych niedostosowanych do tych urządzeń serwisów internetowych. Czasem tuż przed finalizacją umowy ubezpieczeniowej, bo trudno odnaleźć przycisk akceptacji. Jak wynika z danych OnlineGraduatePrograms.com, 25% odwiedzających strony WWW opuszcza je, jeśli ładują się dłużej niż 4 sekundy. To potwierdza tylko, jak ważny jest tzw. User eXperience (UX), czyli ergonomia przy korzystaniu ze strony WWW. Mówił o tym Steve Fisher z The Republic of Quality z Kanady, gość specjalny Konferencji. Radził, by projektując strony WWW zgodnie z zasadami RWD, zaczynać projektowe wyglądu i funkcjonalności aplikacji pod kątem małych wyświetlaczy wykorzystywanych w smartfonach. W kolejnym kroku dostosowywać je do prezentacji na większych ekranach. Nowy sposób projektowania aplikacji jest również ważny ze względów ekonomicznych, bo wyższe są koszty utrzymywanie wielu różnych „natywnych” aplikacji przeznaczonych dla różnych systemów operacyjnych i grup sprzętu. Często zdarza się, że nowy model smartfona, wersja systemu operacyjnego, nie jest wspierana przez przygotowaną wcześniej aplikację. W takich warunkach zawsze sprawdza się strona WWW przygotowana zgodnie z zasadami Responsive Web Design. Klienci coraz częściej nie chcą instalować w smartfonach kolejne aplikacje firm, choćby nawet były bardzo atrakcyjne i wygodne w użytkowaniu. Natomiast przeglądarka internetowa zawsze jest zainstalowana w systemie.

Agile

Programowanie zwinne (Agile software development) to grupa metodyk wytwarzania oprogramowania, która zyskuje dziś na znaczeniu. Cechą szczególną tej metodyki jest budowa aplikacji przez współpracujące ze sobą samozarządzalne zespoły. W trakcie wystąpień i dyskusji panelowej zwracano uwagę, że między innymi dzięki wymogowi ścisłej współpracy biznesu i IT można stosując tę metodykę budować intuicyjne, łatwe w użytkowaniu aplikacje. Za przykład dużego udanego projektu posłużył prowadzony w PZU z udziałem Sollers Consulting. To duże przedsięwzięcie, w które zaangażowanych jest ponad setka osób. Pokazano opracowany przez firmę model metodyki łączący rozwiązania RWD, UX i Agile. Ma on przyspieszać i usprawniać tworzenie responsywnych aplikacji.

Klienci mają odmienne preferencje, wybierając kanał kontaktu z bankiem i towarzystwem ubezpieczeniowym. Z usług bankowych korzystamy bardzo często i User eXperience ma dla nas duże znaczenie. Wygoda użytkowania serwisu internetowego, dostępne w nim funkcje mogą stanowić o znaczącej przewadze konkurencyjnej banku. W przypadku ubezpieczycieli kontakt z klientem poprzez platformę internetową jest sporadyczny. W Polsce nadal większość polis kupuje się poprzez pośredników, agentów. Jak podkreślali przedstawiciele Proamy, wysokie User eXperience daje ubezpieczycielom przewagę konkurencyjną w walce właśnie o pośredników.

Bohdan Szafrański