Rekordowe inwestycje w Europie: 60 mld euro na samochody elektryczne i baterie

Rekordowe inwestycje w Europie: 60 mld euro na samochody elektryczne i baterie
Fot. stock.adobe.com/m.mphoto
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Najnowsze analizy pokazują, że w 2019 roku inwestycje w produkcję pojazdów elektrycznych i baterii samochodowych w Europie wyniosły 60 mld euro ‒ 19 razy więcej niż w 2018 roku.

#SaulLopez: #UE i rządy mogą wykorzystać proces ożywienia gospodarczego, aby odbudowana gospodarka była zdrowsza i bardziej zielona, i aby wspierała strategię przemysłową elektryfikacji motoryzacji, tworząc tysiące miejsc pracy #Elektromobilność #ZielonyŁad @transenv

Według raportu T&E przemysł i rządy, kierując się unijnymi celami w zakresie emisji CO2 z samochodów, zainwestowały 3,5 razy więcej w produkcję pojazdów elektrycznych i baterii w Europie niż w Chinach.

Według organizacji Transport & Environment unijne i krajowe środki na wsparcie gospodarki po pandemii dla przemysłu motoryzacyjnego powinny opierać się na inwestycjach w elektromobilność i wspierać ekologiczne ożywienie poprzez priorytetowe traktowanie produkcji pojazdów elektrycznych.

Powinny także dawać zachęty do zakupu w celu zwiększenia sprzedaży samochodów bezemisyjnych, zwłaszcza we flotach korporacyjnych, taksówkowych i car-sharingowych.

Elektryki: podział środków na inwestycje

Niemcy otrzymały największą część z nowych inwestycji ‒ 40 mld euro pochodzi głównie z inwestycji koncernów Volkswagen i Tesla, która planuje budowę fabryki pod Berlinem.

Czechy otrzymały 6,6 miliarda euro, również dzięki VW, który do 2029 roku  planuje produkcję 75 całkowicie elektrycznych modeli.

Włochy zabezpieczyły w ubiegłym roku 1,75 miliarda euro w inwestycjach na elektromobilność od Fiata, a Francja, Szwecja i Wielka Brytania otrzymają inwestycje w wysokości ok. 1 miliarda euro.

Hiszpania otrzymała inwestycje o wartości ok. 300 milionów euro od Opla, a Chorwacja 80 milionów euro od Hyundai i Kia.

Zobacz więcej najnowszych wiadomości o wpływie koronawirusa na gospodarkę >>>

Do Polski napływa również znaczna liczba inwestycji w elektromobilność. Inwestycje te nie zostały uwzględnione w raporcie, ponieważ albo zostały ogłoszone przed 2019 rokiem, albo inwestorzy nie ujawnili dokładnej wartości inwestycji.

Największym projektem z zakresu elektromobilności jest warta 2,8 mld euro fabryka akumulatorów LG Chem (inwestycja została ogłoszona w 2017 r.). W pierwszym kwartale 2020 roku Polska Agencja Inwestycyjna obsługiwała 14 projektów inwestycyjnych z obszaru elektromobilności.

Saul Lopez, menedżer ds. E-mobilności w T&E, powiedział:

‒ Kilka lat temu Europa w ogóle nie uczestniczyła w walce o dominację na rynku samochodów. Jednak cele UE w zakresie emisji CO2 spowodowały, że producenci samochodów i rządy zdołały zainwestować 60 miliardów euro w produkcję samochodów elektrycznych i baterii, by dogonić Chiny.

Elektromobilność jest nową polityką przemysłową Europy, dlatego prawodawcy powinni zwiększyć środki na stymulację gospodarki, żeby wspierać ekologiczną odbudowę po pandemii.

Samochody elektryczne to 7% sprzedaży

Gwałtowny wzrost inwestycji w produkcję samochodów elektrycznych zaowocował rozwojem rynku: w pierwszym kwartale 2020 roku samochody elektrycznych stanowiły 7% sprzedaży.

W związku z ponownym otwarciem salonów sprzedaży ustawodawcy powinni dążyć do kontynuacji tego trendu poprzez takie instrumenty jak gwarancje kredytowe i wsparcie płynności dla producentów, którzy priorytetowo traktują inwestycje w pojazdy elektryczne.

Czytaj także: O ile mniej emitują CO2 do atmosfery auta elektryczne? – raport T and E

Jeśli wprowadzone zostaną programy złomowania i zachęty do zakupu, należy je wykorzystać do zwiększenia sprzedaży pojazdów elektrycznych, zwłaszcza we flotach miejskich, publicznych i prywatnych, które stanowiły 57% wszystkich samochodów sprzedanych w ubiegłym roku. Pieniądze publiczne powinny również wspierać osoby i firmy w instalacji infrastruktury ładowania.

Na horyzoncie są już samochody o zerowej emisji

Aby Europa mogła przodować w dziedzinie e-mobilności, prawodawcy UE powinni również przyspieszyć przejście na samochody o zerowej emisji, dokonując w przyszłym roku przeglądu w górę docelowych poziomów emisji CO2 dla samochodów na 2030 rok. Według T&E UE powinna dopilnować, aby tylko modele o zerowej emisji mogły być sprzedawane w całej Europie najpóźniej od 2035 roku.

Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) uważa, że:

‒ Kryzys ma potencjał do przyspieszenia transformacji europejskiej motoryzacji. Przede wszystkim Komisja Europejska i znaczna część państw UE chce przyspieszenia transformacji w kierunku zrównoważonego transportu. Pakiety stymulacyjne dla gospodarki będą promowały inwestycje w technologie zeroemisyjne.

Natomiast Saul Lopez dodał w podsumowaniu, że:

‒ Covid spowodował ludzką tragedię i zawirowania gospodarcze. Ale UE i rządy mogą wykorzystać proces ożywienia gospodarczego, aby odbudowana gospodarka była zdrowsza i bardziej zielona, i aby wspierała strategię przemysłową elektryfikacji motoryzacji, tworząc przy tym tysiące miejsc pracy.

Raport dostępny jest na stronie T&E:

https://transenv.eu/3gg3kmV <https://transenv.eu/3gg3kmV>

Źródło: Transport&Environment