Rekordowa aukcja online. Nowy rozdział rynku sztuki w Polsce?

Rekordowa aukcja online. Nowy rozdział rynku sztuki w Polsce?
Fot. stock.adobe.com/Gena
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Blisko 3 miliony złotych - tyle łącznie warte są prace wystawione na aukcji online Od geometrii do iluzji. Tym samym już dziś wiemy, że będzie to rekordowa aukcja online w Polsce. Do tej pory licytacje internetowe traktowane były jako dodatek do tych odbywających się fizycznie lub pojawiały się na nich dzieła o niskiej wartości. Od geometrii do iluzji otwiera nowy rozdział dla rynku w Polsce.

Blisko 3 miliony złotych – tyle łącznie warte są prace wystawione na aukcji online Od geometrii do iluzji. Będzie to rekordowa aukcja online w Polsce #sztuka #inwestycje

To najbardziej innowacyjna aukcja, jaka odbywała się do tej pory. Po raz pierwszy dzieła najwybitniejszych twórców sztuki współczesnej wystawiono do sprzedaży wyłącznie online. Licytacja najdroższego z nich, „M44” Wojciecha Fangora, rozpoczyna się od 400 tys. zł, a jego wartość szacuje się nawet na 900 tys. zł. Tym samym ma szansę osiągnąć rekord dla dzieła sztuki na aukcji online.

Na aukcji Od geometrii do iluzji zorganizowanej przez DESA Unicum zostało wystawionych blisko 30 prac najważniejszych twórców sztuki współczesnej takich jak: Ryszard Winiarski, Wojciech Fangor, Henryk Stażewski, Victor Vasarely czy Julian Stańczak. Licytować można poprzez stronę internetową (bid.desa.pl) lub za pomocą mobilnej aplikacji, którą DESA Unicum, jako pierwsza na polskim rynku sztuki, uruchomiła na początku tego roku.

Światowy rynek sztuki online w 2018 r. osiągnął wartość 6 mld dolarów

Dynamika rozwoju rynku w skali globalnej jest bardzo duża. Według raportu działającej od 30 lat European Fine Art Foundation za rok 2018, światowy rynek sztuki online osiągnął wartość 6 mld dolarów. To wzrost o 11% w stosunku do roku poprzedniego. Udział sprzedaży internetowej w całym rynku sztuki to dziś już 9%. Aukcje online są też kluczową metodą pozyskiwania nowych klientów. Według raportu ponad połowa nowych klientów pozyskiwana jest z działalności domów aukcyjnych w internecie. Z kolei aż 70% uczestników rynku sztuki wskazało, że w ich przekonaniu w przyszłości to aukcje online będą generować większość obrotu rynku sztuki.

 

– Zdajemy sobie sprawę, że wystawienie topowych nazwisk i prac na aukcji online może wydawać się krokiem ryzykownym.  Nie chcemy jednak czekać na rozwój rynku sztuki, a za ten rozwój odpowiadać. W 2018 roku na aukcjach w Polsce odnotowano rekordowy obrót – ponad 250 mln złotych. Dalsze wzrosty zależne są w dużej mierze od umiejętności otwarcia się na nowego klienta oraz od innowacyjności. Oba te cele spełnia wprowadzenie jakościowych aukcji online – mówi Juliusz Windorbski, prezes Domu Aukcyjnego DESA Uniucm.

Licytacja obiektów na aukcji  Od geometrii do iluzji potrwa do 24 czerwca. W tym roku DESA Unicum zamierza zorganizować kolejnych 15 aukcji online. Dwie kolejne aukcje online rozpoczną się jeszcze w czerwcu. Na pierwszej licytowane będą obiekty ze szkła projektu Eryki i Jana Drostów. Druga to aukcja plakatu filmowego.

Natomiast w każdej z aukcji odbywających się fizycznie można brać także udział online za pomocą strony internetowej bid.desa.pl bądź aplikacji mobilnej.

Jak zarejestrować się i licytować?

Wystarczy założyć konto w serwisie licytacji online DESA Unicum. Można to zrobić zarówno poprzez stronę internetową, jak i darmową aplikację mobilną. Po potwierdzeniu tożsamości, zatwierdzony zostanie udział w aukcji. Następnie można już przejść do składania oferty, wybierając maksymalny limit na poszczególne, interesujące nas obiekty. Licytacja każdego obiektu rozpoczyna się od ceny wywoławczej. Podczas każdego przebicia oferty, klient zostanie powiadomiony o tym fakcie e-mailem. W przypadku, gdy na dany obiekt jest więcej niż jedna oferta, system automatycznie wybierze tego klienta, którego maksymalny limit jest większy.

Jeśli maksymalne oferty są identyczne u kilku osób, wygra ten klient, który złoży ofertę jako pierwszy.

Licytować można poprzez stronę internetową  lub za pomocą mobilnej aplikacji, którą można pobrać bezpłatnie ze sklepów App Store i Google Play.

 

Źródło: Businessandculture.pl