Redaktor Naczelny Miesięcznika Bank (listopad 2012): Banki i „zdradzieckie” telekomy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.11.foto.006.150xZamiana smartfona na uniwersalne urządzenie z kartę płatniczą stała się w Polsce realna za sprawą jednego z operatorów telekomunikacyjnych.

Stanisław Brzeg-Wieluński
Rredaktor Naczelny

I tak zgodnie z opiniami ekspertów wyrażanych od paru lat na naszych kongresach IT@BANK, banki zyskały w telekomie rywala, który dysponuje odpowiednimi narzędziami IT oraz podobną wiedzą o swoich klientach. Sytuacja może być naprawdę ciekawa: ludzie nie chcą płacić kartami w sklepach internetowych. Ale nie boją się dokonywać zakupu kartami zbliżeniowymi.

Kto wie, czy technologia NFC nie będzie – oprócz samej bankowości mobilnej – uznawana za najbardziej perspektywiczną w najbliższych latach. Operatorzy telekomunikacyjni to nie jedyni nowi konkurenci na rynku typowym dla banków. Jak grom z jasnego nieba spadła na konsumentów oferta Tesco na… kredyty mieszkaniowe. I tak sieci handlowe oprócz możliwości opłacania przez ich klientów rachunków za prąd, komórki, telefon, czynsz i gaz weszły na teren zarezerwowany dotychczas dla banków. Dla tych ostatnich oznacza to konieczność wydatków na nowe modele bankowego IT.

Na potrzeby technologii NFC, profili produktowych klientów tworzonych przez analizę ich aktywności na portalach typu Facebook. Oznacza powrót do zasady: „nie inwestujesz, nie żyjesz”. W najbliższych latach wiele będzie się działo na polskim bankowym IT.

 

.