Raport: w III kwartale ’21 udział w rynku e-samochodów w UE zwiększył się kosztem benzynowych i diesli

Raport: w III kwartale ’21 udział w rynku e-samochodów w UE zwiększył się kosztem benzynowych i diesli
Fot. stock.adobe.com / Blue Planet Studio
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W III kwartale 2021 roku udział nowych samochodów wynosi: elektryczne BEV 9,8%, hybrydowe 20,7%, benzyna 39,5%, diesel 17,6 %, czytamy w komunikacie PZPM - ACEA.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy zarówno samochody czysto elektryczne (BEV), jak i hybrydy plug-in prawie podwoiły swój udział w rynku ‒ zdobywając odpowiednio 9,8% i 9,1%.

Sprzedaż samochodów benzynowych skurczyła się o 35,1% i wyniosła 855 476 sztuk

W ostatnim kwartale rejestracje samochodów hybrydowych stanowiły 20,7%. całego rynku UE, wyprzedzając diesle i po raz pierwszy stając się drugim najpopularniejszym rodzajem napędu w Unii Europejskiej.

Czytaj także: Polski rynek elektromobilności czeka na przełom

Samochody na benzynę i olej napędowy

Od lipca do września 2021 roku samochody z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi kontynuowały spadki, niemal całkowicie przejmując ciężar łącznego spadku rejestracji samochodów w ostatnich trzech miesiącach.

Sprzedaż samochodów benzynowych skurczyła się o 35,1% i wyniosła 855 476 sztuk, a ich udział spadł z 47,6% w trzecim kwartale 2020 roku do 39,5% udziału w rynku w tym roku.

Jeszcze bardziej ucierpiał diesel, którego udział w rynku zmniejszył się w tym samym okresie o ponad 10 punktów procentowych, z 27,8% do 17,6%.

Rejestracje nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi spadły o ponad połowę w całym regionie UE, z 769 922 sztuk sprzedanych w zeszłym roku do 381 473 w trzecim kwartale 2021 roku.

Czytaj także: Co czwarty nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce ma napęd hybrydowy

Pojazdy z napędem alternatywnym (APV)

W trzecim kwartale bieżącego roku popyt na pojazdy elektryczne (BEV) w Unii Europejskiej wzrósł o 56,7% osiągając poziom 212 582 sztuki. Stało się tak pomimo ogólnego spadku liczby rejestracji nowych samochodów w omawianym trzymiesięcznym okresie, a wzrost został wsparty przez zachęty dla pojazdów BEV na poszczególnych rynkach.

W rezultacie wszystkie cztery główne rynki UE odnotowały dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty procentowe: Włochy (+122,0%), Niemcy (+62,7%), Francja (+34,6%) i Hiszpania (+21,8%).

Popyt na pojazdy elektryczne (BEV) w Unii Europejskiej wzrósł o 56,7% osiągając poziom 212 582 sztuki

Hybrydy plug-in (PHEV) również zwiększyły swój udział w sprzedaży samochodów w UE, osiągając liczbę 197 300 sztuk, co oznacza wzrost o 42,6%. Ze wszystkich czterech kluczowych rynków Włochy odnotowały największy wzrost sprzedaży PHEV – o 130,6% w trzecim kwartale 2021 roku, wyprzedzając Hiszpanię (+87,5%), Francję (+49,5%) i Niemcy (+37,5%).

W ciągu ostatnich trzech miesięcy popyt na hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) znacząco zwiększył się  (+31,5%) stając się  najpopularniejszym alternatywnym rodzajem napędu w ujęciu ilościowym z liczbą prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy.

Wzrost ten został dodatkowo wzmocniony na rynkach Europy Środkowej, gdzie w okresie od lipca do września 2021 roku odnotowano 69,3% wzrost popytu na samochody hybrydowe.

W trzecim kwartale sprzedaż pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) w Unii Europejskiej wyraźnie spadła (-48,8%), głównie z powodu malejącego popytu we Włoszech (-39,0%), które są tradycyjnie największym rynkiem dla tego typu pojazdów.

Rejestracje samochodów zasilanych LPG2 wzrosły natomiast o 28,1% do 62 574 sztuk, dzięki świetnym rezultatom we Francji (+103,2%), które zrekompensowały spadek we Włoszech (-4,7%).

Czytaj także: 800 mln zł dotacji dla firm budujących ładowarki dla samochodów elektrycznych

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego / PZPM, ACEA