Raport: Ubezpieczeni mimo woli?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Niska świadomość klientów banków w zakresie ubezpieczeń towarzyszących produktom bankowym, niewystarczające eksponowanie warunków zawieranego ubezpieczenia, a z drugiej strony... spore zadowolenie konsumentów z usług bancassurance - tak zaskakujące wnioski wynikają z raportu na temat tego rynku.

Karol Jerzy Mórawski

Mowa o „Bancassurance w Polsce. Opracowanie na temat relacji bankowo-ubezpieczeniowych na podstawie badania polskiego rynku”. Badania przeprowadzone przez TNS Pentor nie pozostawiają złudzeń: większość nabywców usług bancassurance kupuje je wraz z produktem bankowym i traktuje jako integralną część kredytu czy karty płatniczej. Na pięciu posiadaczy karty kredytowej zaledwie jeden ma świadomość, że w ogóle zawarł jakąkolwiek umowę ubezpieczenia! Znajomość warunków czy ryzyk, jakie obejmuje polisa, to już wiedza niemal elitarna.

Zdaniem ekspertów Polskiej Izby Ubezpieczeń marginalizowanie polisy bancassurance i sprowadzanie zakupu produktu ubezpieczeniowego do roli formalności przy uzyskiwaniu kredytu nie służy żadnej ze stron transakcji. Ubezpieczyciel nie ma możliwości rzetelnego przedstawienia oferty, a klient w większości przypadków nie ma możliwości wyboru satysfakcjonującej oferty. W ostatecznym rozrachunku traci również bank – współpraca z jednym podmiotem i zamykanie się na konkurencję może być równoznaczne z akceptacją najmniej atrakcyjnej i najdroższej oferty ubezpieczeniowej na rynku.

Polisa z banku

Rozmowa z Marcinem Łuczyńskim, członkiem zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń

Dwa tematy, które zdominowały spotkanie, poświęcone produktom bancassurance to przejrzystość warunków ubezpieczeń dołączanych do produktów bankowych i kwestia promowania marki ubezpieczyciela przy sprzedaży tzw. produktów powiązanych. Wszyscy wydają się być zgodni co do konieczności pełnej transparentności warunków ubezpieczenia, niezależnie od tego, czy polisa nabywana jest w banku wraz z kartą i kredytem, czy niezależnie, u agenta ubezpieczeniowego czy w inspektoracie.

– Oczywiście. Warto przypomnieć, że potrzeba pełnej transparentności ofert handlowych wynika nie tylko z powinności moralnej czy kodeksów dobrych praktyk, ale wprost z przepisów prawa. Co do tego faktycznie wszyscy jesteśmy zgodni.

Znacznie bardziej dyskusyjna jest kwestia promowania marki. Czy w ogóle jest to możliwe przy takim produkcie jak bancassurance? Warto zauważyć, że na rynku, niekoniecznie finansowym, niektóre kategorie produktów nie staną się nigdy rozpoznawalne, nawet pomimo powszechnej informacji o marce. Przykładem mogą być choćby popularne modemy USB sprzedawane w pakietach z bezprzewodowym internetem. Klient z reguły nie jest nawet świadom marki producenta modemu, jedyny brand w świadomości społecznej stanowi operator telekomunikacyjny. Czy nie jest trochę podobnie w przypadku bancassurance?

– Wydaje się, iż różnica jest diametralna. W przypadku internetu modem jest tylko ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na aleBank.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI