Raport Szybciej, dokładniej, wydajniej…

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

O ujednoliconej komunikacji wewnątrz firmy mówi się od lat i wiele już na ten temat napisano. Problemem nie są dziś możliwości techniczne, ale bardziej organizacja pracy. Jednak to technologia umożliwia efektywną pracę wirtualnych zespołów pracowników. Badania pokazują, że światowy rynek Unified Communications (UC) ma się bardzo dobrze i nawet nie zaszkodziło mu spowolnienie gospodarcze.

Bogdan Wiktorski

Konwergentna technologia informatyczno- telekomunikacyjna pozwala tworzyć zespoły, którym we wspólnej pracy nie przeszkadza fizyczna lokalizacja poszczególnych pracowników. Użytkownicy wielu dostępnych komunikatorów mogą korzystać z różnych usług nawiązujących funkcjonalnością do systemów ujednoliconej komunikacji. Są to powiadomienia o dostępności rozmówcy, wysyłanie szybkich wiadomości, kontakt audio i wideo. Jednak brakuje zazwyczaj elementów związanych ze współpracą przy wykorzystaniu wspólnych aplikacji biurowych, zwłaszcza w przypadku łączenia z użytkownikami korzystającymi z urządzeń mobilnych – smartfonów. Problemem jest też zarządzanie taką strukturą i zachowanie bezpieczeństwa.

Historia systemów ujednoliconej komunikacji ściśle wiąże się z rozwojem technologii. Pierwszymi mechanizmami dostępu do informacji korporacyjnych dla pracowników mobilnych były w latach 80. ubiegłego wieku systemy poczty głosowej. Jednak dopiero pod koniec lat 90. rozwój telefonii IP (poprzez sieć Internet) stał się przełomem, gdy zauważyły tę technologię tacy producenci, jak: Siemens, Alcatel-Lucent, AltiGen, Cisco, Nortel, Avaya i Mitel. Obecnie UC to w większości rozwiązania zamknięte, tworzone przez poszczególnych dostawców, choć od marca 2008 r. istnieje też kilka projektów open source. IBM wszedł na rynek UC w 2006 r., a w październiku 2007 r. Microsoft z Office Communications Server. W marcu 2008 r. Unison Technologies uruchomiła system Unison z oprogramowaniem, które działa na systemach Linux i Windows. Od maja 2010 r. działa też Unified Communications Interoperability Forum (UCIF), niezależne stowarzyszenie firm technologicznych, które ma tworzyć podstawy do współpracy pomiędzy produktami i aplikacjami różnych producentów. Możliwość komunikacji pomiędzy rozwiązaniami różnych firm wydaje się dzisiaj bardzo potrzebna.

Wysoka jakość przy niższej cenie

Jak wynika z danych firmy badawczej ABI Research, prognozy globalnego rynku UC wskazują, że do roku 2016 osiągnie on wartość 2,3 mld dolarów. W 2010 r. wzrost rok do roku wyniósł 22 proc. i osiągnął wartość 674,4 mln dolarów. Ten wzrost jest oznaką ożywienia na rynku, które rozpoczęło się od drugiego kwartału 2010 r. Jak pokazują powyższe analizy, nastąpiło też kilka zmian wśród głównych dostawców rozwiązań ujednoliconej komunikacji. Silną pozycję zyskał Microsoft i wiąże się to z uruchomieniem Lync podstawy oferowanej przez firmę technologii UC. Zarządza ona całą komunikacją przedsiębiorstwa w czasie rzeczywistym, obsługuje wiadomoś...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI