Raport Specjalny | Transformacja Cyfrowa w Banku | Wirus najmniejszym zmartwieniem

Raport Specjalny | Transformacja Cyfrowa w Banku | Wirus najmniejszym zmartwieniem
Fot. PeskyMonkey/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Pandemia koronawirusa zdominowała dyskurs publiczny, spychając na drugi plan inne problemy współczesnego świata. Również w rozważaniach nad przyszłością sektora finansowego poczesne miejsce zajmuje problematyka adaptacji banków do zasad funkcjonowania w czas epidemii. Tymczasem zjadliwy patogen nie wyeliminował dotychczasowych wyzwań dla branży.

Konkurencja ze strony fintechów i globalnych potentatów z grupy GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), obciążanie banków restrykcyjnymi regulacjami czy też rosnące uprzywilejowanie prawne konsumentów – wszystko to nie ustąpiło wraz z ogłoszeniem przez Światową Organizację Zdrowia stanu pandemii. Koronawirus nie usunie też specyficznych problemów polskiej bankowości, jak niski poziom konsolidacji sektora czy też nierozwiązana od lat kwestia kredytów frankowych. Z każdym z tych wyzwań instytucje finansowe będą musiały sobie radzić, niezależnie od zmieniających się oczekiwań klientów czy kolejnych obostrzeń.

Fintechy silne jak nigdy dotąd

Katalizatorem przemian w sektorze bankowym pozostanie rozwój firm technologicznych. Władze wielu państw aktywnie wspierają rozwój fintechów, upatrując w nich szansę na zwiększenie innowacyjności gospodarki. Przykładem jest Litwa, która przez pięć lat zbudowała od podstaw program wspierania startupów. – Dokonano przeglądu regulacji, zmieniając te, które nie przystawały do nowych realiów i blokowały rozwój fintechów. Stworzono skuteczne środowisko testowe, równocześnie pozyskując wiedzę na temat tego segmentu – przypomniał niedawno Jacek Kubas z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Zagraniem va banque była propozycja wystosowana do brytyjskich firm technologicznych, by w obliczu zbliżającego się brexitu rozważyły transfer do Wilna.

Czy Polska powinna wziąć za wzór model litewski? Paweł ­Widawski, prezes fundacji FinTech Poland, przestrzega przed prostym konkurowaniem ze wschodnim sąsiadem, wskazując, że najpierw powinna zapaść w tej materii decyzja polityczna. Zewnętrzne doświadczenia mogą się nie sprawdzić nad Wisłą także z uwagi na niespotykany na innych rynkach model relacji bank-fintech. – W warunkach polskich banki stały się de facto fintechowymi hubami, oferując produkty na najwyższym poziomie zaawansowania technologicznego. Dlatego obszarem zainteresowania innowacyjnych firm jest współpraca z sektorem bankowym, również poprzez tworzenie rozwiązań, implementowanych później w bankowości – podkreśla Wojciech Pantkowski, dyrektor Zespołu Systemów Płatniczych i Bankowości Elektronicznej w Związku Banków Polskich. Kluczowym wyzwaniem może się natomiast okazać brak „narodowego marketingu fintechowego„. Paweł Widawski zasugerował, iż polski system regulacyjny nie należy do wyjątkowo nieprzyjaznych startupom, a niektóre rozwiązania są bardziej elastyczne niż w innych krajach. – Problem w tym, że nie potrafimy tego przekazać tak, by przekonać beneficjentów – dodał prezes fundacji Fintech Poland.

Bigtechy bez żadnego trybu?

Poważnym wyzwaniem pozostaje w dalszym ciągu ekspansja tzw. bigtechów, czyli globalnych gigantów w rodzaju Google czy Alibaby, na europejski rynek finansowy. Firmy te, z siedzibą w USA bądź Chinach, pozostają poza zasięgiem nadzoru państw, na terenie których prowadzą działalność. Efektem tej asymetrii regulacyjnej jest nie tylko uchylanie się od opodatkowania w ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK